Poslední diskuse


Zdraví zobrazit diskusi

Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...

Práce zobrazit diskusi

Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...

Co se kde děje zobrazit diskusi

Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...

Historie známá neznámá – Proč jsi tak svůdné, baroko?

Publikováno: 2.05.13
Počet zobrazení: 857
  Autorka článku: JUDr. Irena Novotná
Konec erasmovské politiky smíru, jež se časově shoduje i s koncem erasmismu jako takového, spadá do let 1530-1532 (císařská korunovace v Bologni, smrt Gattinary a Valdése, sněm v Augšpurku).
 

Když se totiž Karel I. roku 1533 vrátil do Španělska, už po jeho boku nestáli rádci, kteří by spojovali myšlenku císařství s touhou po náboženské reformě inspirované Erasmem. Erasmismus začal být pronásledován inkvizicí. Mezi rokem 1556 (abdikace Karla I.) a 1563 (ukončení tridentského koncilu) se rychle změnilo duchovní klima Španělska – erasmismus byl odsouzen a jeho stoupenci se směli jen „kát a mlčet“. Tehdy započal dlouhý inkviziční proces proti arcibiskupu toledskému Bartoloméovi de Carranza, jenž zemřel v Římě roku 1576. Erasmův vliv měl však velký dosah: biblismus Ariase Montana, rodící se klasicismus (např. Jména Kristova Luise de León), humanismus v jezuitském prostředí, Cervantes, Quevedo…

A teď se vrátíme k situaci v zemích Koruny české

Aby totiž bylo jasné, proč v zemích Koruny české nastala obdobná krize – válka mezi katolíky a protestanty, s fatálními důsledky. Vnuk Katolických králů Karel I. bojoval za jedinečný ideál, Křesťanskou republiku (1519-1556), proti individualistickým a rozkladným proudům nové doby, které právě prosadily náboženskou a politickou svébytnost (protestantismus a národní státy) proti nadnárodní a katolické – ekumenické – struktuře světové říše, a proti nevěřícím, Turkům. Současné směřování k evropské integraci s krizí renesančních národních států aktualizovalo snahy Karla I. o dosažení ordinatio totius mundi (uspořádání celého světa), založeného na realistickém a pružném členění, v němž základní jednota Křesťanské republiky byla zcela kompatibilní s „národními“ zvláštnostmi, které vznikly v průběhu historického vývoje.

Původ ideje císařství Karla I.

A já bych se ráda zmínila o vědecké polemice tykající se původu Karlovy ideje císařství. Podle německého vědce Karla Brandiho byl jejím autorem císařův kancléř Mercurino Gattinara z Piemontu, zaujatý myšlenkou světové monarchie tak, jak si ji představoval Dante. Ramón Menéndez Pidal se naopak domnívá, že Karlova myšlenka císařství měla kořeny v samém Španělsku. Carlos Clavería vyzdvihl vlámsko-burgundský vliv, rozhodující pro formování Karlovy osobnosti (prvních sedmnáct let života prožil v Nizozemí). Naproti tomu je možné, že rytířský řád zlatého rouna, vytvořený v polovině 15. století burgundským vévodou Filipem Dobrotivým s cílem zachovat živý ideál „burgundského vlastenectví“ a překonat tak politické rozdrobení země (německé, francouzské a samostatné Burgundsko), měl v momentě, kdy by se rozšířil po Evropě, symbolizovat flexibilní členění na jednotlivé národy, o němž jsme se výše zmínili, jako základní prvek říše.

Autor: JUDr. Irena Novotná, Foto: Internet

Vaše komentáře

Celkem 0 komentářů (0 komentářů čeká na schválení)

Zanechte komentář: