Poslední diskuse


Zdraví zobrazit diskusi

Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...

Práce zobrazit diskusi

Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...

Co se kde děje zobrazit diskusi

Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...

Historie známá neznámá – Proč jsi tak svůdné, baroko?

Publikováno: 16.05.13
Počet zobrazení: 1036
  Autorka článku: JUDr. Irena Novotná
MAHARAL. Bylo nutné nastínit situaci v Evropě (viz předchozí části), abychom lépe chápali, co baroko znamená, co přineslo a zda jsme se z něho vyléčili. Ne, nedělám si legraci.
 

Baroko bylo úžasná doba po všech stránkách, i když nedlouhá a je zajímavé ho zkoumat ve světle osobností, ať kladných nebo záporných a nakouknout přes prizma jejich činů do ledví tohoto, jak bychom dnes řekli, životního stylu. Historikové tvrdí, že nikdo v té době nepočítal s tím, do jakého šíleného rozměru naroste konflikt v Evropě. Myslí tím třicetiletou válku, která byla téměř pro Evropu sebevražedná. Za prvé jak se dozvíme, šlo o ekonomickou otázku, šlo o ideologickou stránku a tím i mocenskou, o kterou se postarali habsburští manažeři, ale za druhé, šlo i o duchovní stránku. Křesťané zesvětštili náboženskou víru a začali mít otázky. Jaký smysl má můj život? Tato otázka byla zcela fundamentální a ohrožovala dosud prosazovaný scholastický katolicismus. A na tuto otázku odpovídalo umění, věda, móda. Světlo světa náhle spatřila alchymie a v krátké době bylo vydáno mnoho knih. Dělaly se různé podivné pokusy, na které katolická církev hleděla s opovržením. Rosekruciánství se dostalo i na dvůr císaře Rudolfa II., ale o něm později.   Do dějiště vstupují Židé. Ti neměli s protestanty, díky konfliktu s Lutherem dobrou zkušenost. A protože byli ochotni otevřít katolíkům své kasy, stali se váženými osobnostmi. Dokonce tak váženými, že jim udělovány privilegia a práva, které jiní nepožívali. A to vzbuzovalo žárlivost, strach. Křesťané nebyli schopní jim konkurovat, neboť židé ovládali tehdejší zahraniční obchod a dostávalo se jim i dalších možností, které byly určeny jen jim.

http://www.youtube.com/watch?v=_JpVvqpz13g

 

Jak se Aria narodil

 

Doufám, že přispěji k vaší pohodě pověstí o rabbim, který stvořil Golema. Tak začneme.  Rabbi Löw pocházel rodem z Wormsu, kde, podle bin Gortonova pojednání »der Born Judas« se narodil roku 5273 od stvoření světa, (t.j. r. 1512-13 našeho letopočtu) o velikonoční noci. Jeho otcem byl  rabbi jménem Bezalel. Bylo to v dobách 16. století, kdy nejvíce zuřila nenávist proti židům, ztělesněná v podezření t. zv. krevního rituálu. V té době se obecně říkalo, že židé používají k přípravě velikonočních nekvašených chlebů, zvaných macessy, krve křesťanských dětí, ukradených v nestřeženém okamžiku jejich rodičům …

 

Důvody pomluv

 

Častěji, než náboženský fanatismus podněcovali lidi k této pověře ti, kteří doufali, že v nastalém zmatku, který v Ghetu vyvolají, budou moci kořistit z majetku napadených. A tak se činili.  Za tím účelem nastražili často mrtvolky dětí na různých místech židovské čtvrti, zinscenovali jejich náhodné nalezení a pak už stačilo málo, aby poštvali lidi k útoku na židy.

O jednom podobném případu vypráví také legenda

Je to legenda o narozeni syna rabbiho, zvaného Aria (Lva). Když byla matka napadena byla v noci Passach porodními bolestmi a domácí spěchali pro pomoc, přistihli v noci na ulici několik ničemů, kteří měli s sebou mrtvolu malého dítěte a chystali se ji pohodit v židovské čtvrti, majíce s sebou dětskou mrtvolku, chystali se ji pohoditi v židovském městě, aby na jeho obyvatele uvrhli podezření. Rabbi Bezalel se o tom případu dozvěděl a prohlásil, že jeho právě narozený syn se stal zachráncem svých krajanů.

»Tento bude naší záštitou a vysvobodí nás ze soužení obviňování z rituální vraždy. Jeho jméno bude tudíž mezí Israelem Juda (Jehuda) Aria, podle blahořečení Jakubova, jenž děl: Juda jest mladý lev (= aria); když byly moje děti roztrhány, povznesl se vzhůru!«

– Aria bylo tudíž jméno ben (= syna) Bezalelova, Löw po česku s německou výslovností a způsobem psaní.

 

Maharal – me – Prag

 

Mladý Aria rostl a vzdělával ve vědách, a vynikl v nich nad všechny své vrstevníky. Ovládal všechny jazyky a žádný obor Kabbaly nebyl mu tajemstvím. Stal se nejprve rabínem v Poznani a konečně se přestěhoval trvale do Prahy, kde nabyl brzy ve zdejší izraelské obci největší vážnosti a stal se jejím nejvyšším soudcem. Jeho osobu obestírají legendy velikého kouzelníka a jež mu vynesly titul Maharal-me-Prag.

 

Císař Rudolf II. a Maharal

 

Císař Rudolf II. byl nadšeným stoupencem okultních věd a Maharal z jeho rukou obdržel šlechtický titul a znak lva, který  si podle svého jména přisvojil. Vypráví se o něm, že zvítězil nad smrtí , která jen lstí mohla se konečně zmocniti mágova života, ukryla se, v podobě jedovatého hmyzu do kytice, kterou mu přinesla pravnučka „prý o stých jeho narozeninách“. Je mnoho legend, které určitě znáte a nebo o kterých se dozvíte, pokud se budete o ně zajímat.

 

A co tedy Golem? Jak to s ním bylo?

 

Slyším hlásek svého syna, když jako malý chlapec se zajímal o všechno, co mu znalo jako pohádka a já si uvědomuji, až nyní, když se vracím do barokní doby v myšlenkách, jak přitažlivé příběhy vytvořila a jak hluboce se v nás usadily. Proč jsi tak svůdné baroko? Vyprávíme svým dětem a vnukům o Žitu kouzelníkovi, o magistru Kellym, o dvoře císaře Rudolfa II. se samozřejmostí, neboť to patří do  českých dějin, do umění a do pohádek zároveň. A díky panu Werichovi (Císařův pekař a Pekařův císař), v nás znovu budí zájem ta doba plná tajemných podnětů k fantazii, podkreslená hloubkou lidské touhy odkrýt tajemství vlastní existence. A k tomu patří i pověst, kterou budu nyní vyprávět.

 

Proč byl Golem stvořen?

 

Slavný tvůrce Golema  odpočívá už pár století na starém židovském hřbitově. Zemřel v r. 1609 podle nápisu na náhrobním kamenu. Bin Gorton, pokud pravdivě uvedl ve svém spisu datum jeho narození, pak Maharal dovršil svůj živit v 96 až 97 letech. Na důvody stvoření Golema existují dva pohledy. Jeden, který vytvořil bin Gorton, který má příliš fantastický nádech (uvádí příčinu Golemova příchodu na svět v pomoci, již měl podávat  židům hlavně v boji proti pověrám o prolévání křesťanské krve o slavností Passach, a dochází ovšem i historického, (třebas nepřímého) zdůvodnění daty), druhý pohled je  ve shodě s obecnou tradicí. Golem byl stvořen magickou cestou jako sluha. On to nebyl první počin, kdy byl Golem stvořen. Již v dávných dobách se tato myšlenka uplatňovala, například  u staroegyptských figurek v hrobkách. Proto náhled, že byl Golem stvořen jako sluha, by odpovídal funkci, podobné jako u starých národů. Ale názor, který vyslovil bin Gorton, totiž že šlo o vzkříšení androida z hliněného spánku, měla by své plné oprávnění jen a pouze  tehdy, kdyby vystoupení pražského Golema bylo jediným toho druhu v historií. Ale, jak jsme řekli výše, není tomu tak. S tímto dvojím pohledem na účel stvoření Golema se rozcházejí se i pověsti do dvou proudů, které se liší líčením jeho závěrečného osudu.

 

Vraťme se k fantastičtějšímu důvodu stvoření Golema

 

Podle pramenu »Born des Judas« prosil Maharal Löw Boha, aby mu seslal ve snu vnuknutí, a skutečně jej také ve spánku poučil Hlas, který pravil: »Vytvoř z hlíny podobu člověka a překazíš obmysly nepřátel.« – Podle druhé a možná pravděpodobnější tradice našel moudrý rabbi jako znalec  kabbalistické literatury nějakou písemnou zprávu o Golemovi a návod, jak jej vytvořiti. Na existenci podobného pramene by ukazovala znalost Golema i mimo Prahu, a vůbec nepřetržitý řetěz tradice, jejíž význačné stopy sahají  až k mágům starého Egypta. Konečně, odborník na magii, jakým byl Löw, znal určitě zprávy o homunkulech, androidech a mandragorách v současné, neb i dřívější literatuře (Paracelsus, Albertus Magnus, Agrippa). A neméně pravdivou může býti také domněnka, že rabbi Jehuda přišel sám vlastní spekulací na myšlenku stvořiti Golema, protože tuto myšlenku tuto lze zjednodušit na dva, všem kabbalistům známé prvky: Tradici Písma o tom, jak Bůh stvořil Adama, a konečně víru ve všemohoucí působnost jména božího. Ostatní podrobnosti již poskytla všeobecná znalost okultismu a Kabbaly.

 

Tradice zákazu vstupovat na půdu synagogy

 

Pověst o tom, jak Golem zemřel na půdě synagogy,  se udržovala dlouhá léta. Až v 18. století, byla zase vydána kniha, obsahující pověsti o rabbi Lvovi (Megilath Jochasin od Maiera Perla, aktuára a assessora rabbinátu v Praze, 1718), bylo psáno o zákazu přístupu půdy synagogy podrobně v úvodu. Tam je také zmíněn pokus lvovského rabbína Josefa Saula Nathansona získat svolení pro návštěvu tohoto zakázaného místa. Tehdejší vrchní rabín Ezechiel Landan zákaz potvrdil a obnovil. A o rabbim Landanovi se vypráví, že po delším půstu, oblečen do modlitebního pláště a s řemínky »tefilím« kolem hlavy sám vystoupil do tajemného  podstřeší templu, zatím co se jeho žáci modlili dole žalmy. A když po delší době rabbi opět sestoupil, byl jeho obličej změněn a on prohlásil slavnostně: »Nikdo nechť se již tam nahoře neopováží rušiti klid Golemův!«

 

Dovětek

Dne 10. září r. 1920 si vymohl konečně podnikavý židovský žurnalista Egon Ervín Kisch povolení k návštěvě podstřeší pražského templu. Pomocí žebříku, přistaveného z Mikulášské třídy, vystoupil kolem 10. hodiny dopolední k prvním skobám a po nich vylezl až k železným dveřím nahoru ke štítu. Své dojmy vylíčil v nedělní příloze Prager-Tagblattu ze dne 12. září 1920.

Autor: JUDr. Irena Novotná, Foto: Internet

Vaše komentáře

Celkem 0 komentářů (0 komentářů čeká na schválení)

Zanechte komentář: