Poslední diskuse


Zdraví zobrazit diskusi

Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...

Práce zobrazit diskusi

Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...

Co se kde děje zobrazit diskusi

Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...

Zrození národa

Publikováno: 5.07.13
Počet zobrazení: 1236
  Autor: S. Ravik, O. Janíčková
PSAL SE ROK 863.
A okomentoval ho Antoine de Saint Exupéry ve své Citadele slovy, že „vždycky jsem dělal rozdíl mezi důležitým a nutným. Je jistě nutné, aby se člověk nasytil, protože nedostává-li se mu jídla, přestává být člověkem a klást si otázky.

Ale důležitější je láska, smysl života a povědomí Boha. Nezajímá mne onen druh člověka, který zakládá na sádlo. Neptám se, zda člověk bude či nebude šťastný a usazený v pohodlí a blahobytu. Ptám se především, jaký z toho štěstí, bezpečí a blahobytu vznikne člověk. … Mám rád, když člověk ze sebe vydává světlo. Nezajímá mne tlouštka svíce. Měřím její hodnotu jen plamenem“.

S tou myšlenkou přicházeli na Moravu, pak do Čech a sousedních končin dva věrozvěstové, svatí Cyril a Metoděj. Díváme-li se po 1150 letech zpět, nacházíme dva velikány, jejichž cenu a význam netvoří ani jejich svatost, ani oslava výročí, ale velikost myšlenky. Vytvoření národa. Neboť lidé již předtím odlévali kov, vytvářeli šperky, dokonce
postavili několik kostelíků. Potkali občas kněze z Bavor, Itálie či Řecka, i irskoskotské misionáře, ale dál stavěli své modly, tvořili kmeny a jejich uskupení, jimž by vévodil nejspíše, jako v Sámově říši, chán. Žili bez zákona, byli negramotní, netvořili literární díla, a neznali ani litery písma, nečetli tedy knihy Starého a Nového zákona. Netvořili do této chvíle stát znalý mravů, kultury a vzdělání. Vytvoření národa je totiž těžký úkol, neboť nejde jen o soustavu lidských vztahů, ale i o jednotu myšlení, řeči a duchovní jednání směřující k určitému cíli.

Když apoštolové neuposlechli Krista, žádajícího, aby se všichni rozešli do celého světa a hlásali evangelium, byl to apoštol Pavel, který překročil Bospor a vydal se s radostnou zvěstí mezi pohany. Tedy mezi nás, v čase, kdy se Ježíšovi učedníci scházeli v Jeruzalémě a dohadovali se, je-li duchovně správné křtít pohany, zejména ve světě a obcích židovských. Napsal, že před tváří Boží není ani Žid, ani Řek, ani služebník (čili otrok). Všichni jsou jedno v Kristu a všechno poznání světské je postaveno pod soudný znak křesťanova svědomí. Převzal na své misii výzvu starověkého Archimeda a jeho žádost: „Dej mi, kde bych stanul a pohnu zemí.“

Tyto výzvy a duchovní poklady, litery, staroslověnský jazyk a Písmo vytvořili a přinesli sebou právě tito jmenovaní svatí mužové, Cyril (vlastně Konstantin) s Metodějem, kteří by se jinak vytratili v hromadě desetitisů postav, o jejichž svatosti a významu se často vedou spory. Bez jejich účasti bychom zkrátka byli sami nejspíše předmětem sporů a válek, sdíleli bychom osud Lužických Srbů a mnohých kmenů, které se rozplynuly v dějinách, a zanikaly ve střepinách hrnců a kovových nástrojů, do nichž náhodou narazí krumpáč zedníků 21. století.

Naše dvojice přitom nepobyla v našich končinách dlouho. Přišla na Moravu roku 863 a pobyla do smrti svatého Metoděje roku 885, tedy všeho všudy 22 let. A my, po více než tisíci letech můžeme měřit dílo, které po sobě zanechali. Jak říká literární vladař svému synovi v Exupéryho Citadele, „když přijdeš po pár staletích a budeš hledat brázdu, kterou po sobě zanechali, najdeš ji v básních, v kamenných sochách, v pravidlech poznání a v chrámech, dosud se vynořujících z písku. Užitkové bude setřeno a ztraceno. A pochopíš, že to, čemu říkali prospěch či touha po štěstí, bylo jen ubohým odleskem velké věci.“

A jinde čteme, že „když tvoříte strom, pak každý závisí na všech a všichni závisí na jednom každém. A pláčete, když jeden odejde. Když jste podřízeni určitému obrazu, vládne mezi vámi hierarchie. A ukáže se, jaký význam máte jeden pro druhého. Neboť kde není hierarchie, tam není ani bratrů. A tam, kde existovala určitá závislost, tam jsem vždycky slýchal slovo ´bratrˇ“. No a Konstantin s Metodějem byli bratři v pravém smyslu toho slova, a byli propojeni hlubokou hierarchií.

Autor článku: S. Ravik, O. Janíčková

Vaše komentáře

Celkem 1 komentář (0 komentářů čeká na schválení)

07.07.2013 23:07  slavomír Pejčoch-Ravik

Děkuji Vám i mé přítelkyni a spolupracovnici O.Janíčkové, že jste to vůbec vydali a v pravý čas. Až to skončí, dodáme závěr: Jak se píše knížka, a doplníme to ukázkami korespondence s vydavateli. Zdraví Ravik

Zanechte komentář: