Dnes je 19.09.2024, Svátek má Zita, zítra Oleg

Poslední diskuse

Zdraví zobrazit diskusi

Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...

Práce zobrazit diskusi

Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...

Co se kde děje zobrazit diskusi

Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...

Co mohou napovědět genetické testy o naší budoucnosti

Publikováno: 25.07.13
Počet zobrazení: 766
Autor článku: Lucie Šebestová,
O genetických testech jsme v poslední době mohli slyšet především ve spojení s herečkou Angelinou Jolie, která se otevřeně přiznala k dvojí mastektomii. K rozhodnutí odebrání obou prsou se totiž odhodlala právě po podstoupení genetických testů.

Tato (možná až eticky zajímavá) událost showbusinessu tedy může donutit k zamyšlení i nás – je dobré (užitečné) podobné testy podstupovat? A jak je možné s geny našich předků bojovat?

Testy Angeliny Jolie poukázaly na vadu genu BRCA1. Tento problém se statisticky může týkat jedné ženy z 1 000, což nezní až tak hrozivě. A o co se vlastně jedná? Žena s tímto poškozeným genem má 60–90% šanci na vyvinutí rakoviny prsu či vaječníků. Protože tento gen má napomáhat při poškození DNA a je-li tedy on samotný v nepořádku, potom není schopný bojovat s genetickými mutacemi, což může dále vést k nekontrolovanému množení buněk a utváření nádorů. Ovšem lidský organismus je složitý a rozmanitý, proto tedy nezáleží pouze na BRCA1 genu v souvislosti s rozvojem rakoviny. Zatím bylo prokázáno, že tento gen má (společně s dalším genem – BRCA2) zásadní vliv.

budoucnu by se mělo testování genetických vad rozšířit (jak si přejí lékaři a vědci), a to na rozpoznávání dalších genetických změn. Takové testy by ideálně mohly vést k prevenci u těch pacientů, kterým by mohl hrozit obdobný genetický problém jako herečce Angelině Jolie. Důkazem, že s takovýmto genetickým testováním lékaři již do budoucna počítají, je plán na rok 2014, kdy by v londýnské nemocnici Royal Marsden měly být prováděny zkoušky až 97 genů, které mohou případně zvyšovat riziko onemocnění rakoviny. Tyto testy mohou dále pomoci při výběru léků a rozhodování, kolik tkáně by mělo být kolem postiženého místa odebráno.

Ovšem na straně druhé takovéto testy mohou mít i svá negativa. Příkladem může být např. objevení Huntingtonovy choroby, která není léčitelná. U pacientů, kterým byla tato choroba v genetických testech prokázána, docházelo totiž často k sebevraždám. Je zde tedy podstatná i druhá stránka věci – připravit se na možné výsledky těchto testů. Celé testování může totiž docela dobře připomínat čtení „osudu“ z karet, u kterého osudu-chtiví jedinci mohou také povzdechnout: raději nevědět…