Poslední diskuse


Zdraví zobrazit diskusi

Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...

Práce zobrazit diskusi

Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...

Co se kde děje zobrazit diskusi

Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...

Zrození národa

Publikováno: 12.07.13
Počet zobrazení: 1037
Autor: S. Ravik, O. Janíčková
O KŘTU A SVATOSTI.
Světec, v našem případě Cyril s Metodějem odpovídá latinskému pojmu „sanktus“, řeckému „hagios“ či hebrejskému „kadeš“. Tedy třem posvátným liturgickým jazykům, k nimž přidali dva věrozvěstové jazyk čtvrtý, staroslověnský, a současně první slovanský jazyk svého druhu.

O písmu a překladech bude ještě řeč – ale pozoruhodné bylo, když se po tisíci letech vrátil do staré cyrilometodějské brázdy historik Josef Pekař. Ten totiž shledal, že na staroslověnštinu a její texty, které přetlumočil před více než tisíci lety svatý Metoděj, ještě v jeho, tedy Pekařových dobách v první půli minulého století slyší 115 milionů věřících, nejspíše a především na Balkáně. Což je počet, který si zaslouží dodnes náš respekt a úctu.

Kdybychom pak chtěli vymezit smysl pojmů, zdobících světce, tedy muže a ženy vyšperkované termíny sanktus, hagios nebo kadeš, měli bychom užít nejspíše adjektiva „posvěcený“. Do tohoto pojmosloví náleží i hrdinství a obětování těchto nositelů vlastní svatosti. Často jde i o naši poklonu a úctu k postavám, které dobrovolně přijaly smrt. Ostatně již citovaný Exupéry nás vybídl: „Nečekej však nic od člověka, jestliže nepracuje pro věčnost, ale jen pro vlastní život.“ „Chci, aby vaše láska byla jako loď s nákladem, která má překlenout propast od jednoho pokolení k druhému… Cítím jak čas tam venku ubíhá naprázdno. Cítím ubíhat čas. Běh času nikdy nemáme takto cítit, čas má zpevňovat a dávat zrát a stárnout. Má zvolna shromažďovat dílo. Zpevňuje však nyní něco co by pocházelo od nás a co přetrvá?“ A právě to jsou slova, která naplnili naši dva světci. Inu „život a smrt jsou sice slova navzájem svárlivá, ale přesto je pravda, že můžeš žít jen z toho, pro co je možné i zemřít.“

Britský spisovatel a myslitel G.K.Chesterton pak postavy hodné naší dvojice charakterizoval slovy: „Světec je lékem, poněvadž je protijedem. Právě proto je světec často mučedníkem; je mylně považován za jed, poněvadž jest protijedem. Obyčejně shledáváme, že navrací světu zdraví tím, že přehání to, co svět zanedbává, což rozhodně nebývá v každém věku totéž. Každá generace však hledá instinktivně svého světce; a on není tím, co lidé chtějí, nýbrž tím, co lidé potřebují.“ Jaký div, když se dočítáme, že Slované, jako Keltové a Germáni či řečtí vrstevníci „všichni se mezi sebou navzájem potírají a nikdo druhého nechce poslouchati.“

Autor článku: S. Ravik, O. Janíčková

Vaše komentáře

Celkem 0 komentářů (0 komentářů čeká na schválení)

Zanechte komentář: