Poslední diskuse


Zdraví zobrazit diskusi

Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...

Práce zobrazit diskusi

Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...

Co se kde děje zobrazit diskusi

Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...

Zrození národa

Publikováno: 2.08.13
Počet zobrazení: 1185
Autor: S. Ravik, O. Janíčková
O VELKIÉ MORAVĚ.
Ten název, svědčící o „velmoci Moravě“, zvané Moravia Magna, se poprvé objevil v byzantském díle „O spravování říše“ (De administrando imperio) za císaře Konstantina VII. Porfyrogeneta, roku 950.

V tamní řeči tenkrát užívali termínů „hé megalé Morabia“. I když ve chvílích, kdy toto odborné dílo vznikalo, již Velká Morava fakticky neexistovala. Zemi říkávali „velká“ protože se o velmoc opravdu jednalo, ale byzantští pisatelé takto často titulovali i končiny, které se nacházely mimo hranice východořímského impéria.

Později adjektiva „velký“ užil při popisu Velkomoravské říše autor, popisující dobu vlády knížete Rastislava v legendě zvané „Uspenie Kirila Filozofa“. Je ovšem pozoruhodné, že říše se stala „velkou“ i v okamžiku, kdy se díváme na tyto děje s odstupem 1150 let – což nebývá zvykem, zejména připomene-li si, že mise Cyrila a Metoděje trvala jen 22 let, že území, která přiváděli ke křesťanství čítala víc než milion občanů, že žáků dvou učitelů Cyrila a Metoděje bylo zprvu pár, a že vlastní dějiny říše se vlastně odehrály od první písemné zmínky roku 833 do jejího rozpadu ani ne jedno století. V letech 906 až 907 prošli povodím řeky Moravy s ohněm a mečem Maďaři. Ti udělali poslední tečku za jednou dějinnou epizodou.

Ze svatého Cyrila, který se původně jmenoval Konstantin, nám dodnes zbylo jen pár ostatků uložených v chrámu svatého Klimenta, papeže, kterého na svých cestách našel právě Cyril. O tomto papeži (a rovněž světci) ještě budeme vyprávět. Co se týče Metoděje, moji kolegové, historici, dodnes nenašli nejmenší památku. Zůstaly nám však písemné záznamy, legendy, hmotné předměty a vzpomínky, i když dodnes nevíme a jen se domníváme, kde byl tento arcibiskup pochován, kde bylo správní středisko říše a teologické centrum, a kde bychom je vůbec měli hledat.

Přesto tato říše hraje v našich dějinách a národním povědomí významnou roli. Vždyť duchovní dědictví, víra, spojení kmenů a vytvoření státu s velkým literárním odkazem bylo ve skutečnosti dílem pouhých dvou postav, ke všemu ještě cizinců, kteří k nám doputovali, a ještě jen na krátký čas ze vzdálené Byzance.

První písemná zmínka o Velké Moravě pochází z roku 822, když francký císař Ludvík svolal do Frankfurtu obecný sněm. Hleděl tehdy projednat s velmoži Evropy problémy východní části říše. Vyslechl zde vyslance všech západních Slovanů, Čechů i Moravanů, Obodritů a Srbů, Veletů a dokonce i Avarů usazených v Panonii, v podstatě na území Maďarska. To se dočítáme v kritické edici písemných pramenů k dějinám Velké Moravy, zvané Magnae Moraviae Fontes Historici. Přitom poslové reprezentující Moravu nehráli na franckém území druhořadou roli. Zastupovali zde nový mocenský útvar, nesoucí název podle povodí řeky Moravy, a agresivním německým vladařům nezbývalo než celá staletí se svými sousedy bojovat.

Skutečnou vážností byli Moravané obdařeni v momentě, kdy (rokem 833 počínaje) spojili svou říši se slovenským územím, opřeným o vladaře Nitry. Časem se připojili i Slezané, Češi, část Rusi a Rakouska, přičemž dvojice učitelů, která dorazila o třicet let později, během prvních čtyř let dosáhla neuvěřitelného úspěchu. O „starém městu“ v sousedství Uherského Hradiště, a v němž snad působil i kníže Rastislav, dnes nacházíme několik kostelů, (a na celém území Velké Moravy snad dvacítku chrámů i opravdovou trojlodní baziliku), si vysloužilo v povědomí kronikářů označení jako „nevýslovná pevnost.“

Dvojice učitelů uspěla zejména proto, že nesledovala (na rozdíl od franckých kazatelů) žádné mocenské ambice. Učila lid těchto končin psaní, čtení a lásce. Jak čteme v Citadele, „je-li budován člověk, není důležité v první řadě ho vzdělávat. Není k ničemu, jestliže se z něho stane chodící kniha, ale je důležité ho pozvedat a vést ho ke stupňům, kde už nejsou věci, ale jen tváře zrozené z božského uzlu, který ty věci svazuje. Pouze když věci nacházejí ozvuk jedna v druhé, je to ta pravá
hudba pro srdce, jinak nelze od věci nic čekat.“

Jak vypadal křest z rukou latinských kněží, plyne z misionářské příručky, podle níž se duchovní zeptal bezvěrce, zda chce dobrovolně uvěřit v Krista anebo by přijal křest proti své vůli. Když pohan protestoval, měl jej duchovní poučit, „aby dobrovolně učinil to, co každý učinit musí“, tak jako tak. Z toho tedy čiší duch francké říše, který se nesporně lišil od věrozvěstů, kteří k lidem na Moravě promlouvali jejich vlastním jazykem.

A když první pohané vstupovali do chrámů, vonících čerstvou maltou, chápali vlivem svých učitelů a duchovního křtu z moudrostí Citadely ještě další poznání: „Nedotkl jsem se Boha, ale Bůh, který dovolí, abychom se ho dotkli, není už Bohem. Stejně tak jestliže vyhoví modlitbě. Poprvé jsem pochopil, že velikost modlitby spočívá především v tom, že na ni nepřichází odpověď, a že podobná směna nemá nic společného s nechutným obchodem. A že učit se modlitbě znamená učit se tichu. Že láska začíná teprve tam, kde už nelze čekat žádný dar. Láska je především modlitba a modlitba je ticho.“

A k tomuto poznání náleží i čin – Cyril s Metodějem porazili na posvátném pohanském vrchu Peruna, v podobě Radegasta.

Autor článku: S. Ravik, O. Janíčková

Vaše komentáře

Celkem 0 komentářů (0 komentářů čeká na schválení)

Zanechte komentář: