Poslední diskuse


Zdraví zobrazit diskusi

Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...

Práce zobrazit diskusi

Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...

Co se kde děje zobrazit diskusi

Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...

Zrození národa

Publikováno: 30.08.13
Počet zobrazení: 1053
Autor: S. Ravik, O. Janíčková
A NA POČÁTKU BYLA CESTA.
A cesta, na kterou se vydali Cyril s Metodějem, věru nebyla krátká. Konečně ani cesta nikoho z nás není jednoduchá.

Psychoanalytik Sigmund Freud, který toho o naší duši mnoho věděl, to vyjádřil slovy, že cesta od kojence ke kulturnímu člověku je vždycky daleká. „Mnoho lidiček by na ní zbloudilo, a ponecháni bez vedení vlastnímu vývoji by nedospěli včas ke svým životním úkolům.“ Krom toho, vrátíme-li se k oběma bratřím, v těchto dvou postavách se setkávaly nejen cesty, ale osobně i vzdělanci, světci a umělci, tedy pravda, dobro a krása. Což svědčí o šíři záběru, k němuž se záhy vskutku dopracovali jako vynikající duše a mimořádní jedinci. Konec konců – jak víme – ještě ve zcela cizím prostředí.

Hned úvodem bychom měli poznamenat, že císař Konstantin (312-337) založil říši těchto postav a město Konstantinopol (324), aby mohl opustit problematickou metropoli Řím. Nová metropole vznikala v místě staré řecké kolonie Byzantion, co by hlavní město Východořímské říše. Zatímco západořímská část imperia byla napadena Góty, z Cařihradu se stalo velkolepé opevněné sídlo s řadou bran. Pozoruhodné ovšem je, že Konstantinopol či Instambul byl (právě tak jako Řím nebo Praha) na sedmi pahorcích. Stal se klíčovým bodem na rozhraní Evropy a Asie, v němž se sbíhá nejen Malá Asie s Bosporem, ale i Černé a Bílé moře se Zlatým rohem. To bylo tedy místo historického počátku našich světců a konec konců i jejich operační prostor. Řím se přitom hroutil, zatímco císař Justinián I. Veliký (527-565) vytvořil hned trojí opory nové říše Západu. Uchoval římskou státní organizaci, udržel římskou kulturu, zachoval křesťanskou ideologii a vydal učebnice práva s výpisky a záznamy římských právníků, Corpus iuris civilis. Tedy občanské právo, z něhož se vyučovala celá Evropa.

V těch časech zazářila říše i univerzitní vzdělaností, a císař založil chrám Boží Moudrosti, kupolovitou baziliku o výšce kupole 55 metrů. Tak vznikla, (vysvěcením roku 562) Hagia Sophia, největší stavba svého druhu v tehdejším kulturním světě. A zatímco se západořímská říše rozpadala, opevněný Cařihrad a východořímská říše ovládala východořímské končiny do poloviny 15. století (395-1453) a za císaře Justiniana rozšířila svůj vliv do Itálie, severní Afriky, až na Pyrenejský poloostrov a tedy do končin, kde působili Arabové. V letech 867-1056 však dosáhla tato velmoc vůbec největšího rozsahu, dospěla k Eufratu, na Dněpr i do Arménie.

Nás ovšem zajímá zejména čas, kdy do dějin vstupovali naši věrozvěsti – stalo se tak v letech, kdy panoval v říši Michal III. (zvaný též Michael), který nastoupil do pořadu císařů jako tříletý chlapec, za něhož spravoval moc v Byzanci strýc Bardas. Bylo tedy nesporné, že se dva nadaní muži vydají na daleké cesty, že budou putovat do dnešního Ruska, ale i do Babylonu, mezi Araby a rokem 863 počínaje také do takzvaného „Veligradu“ v centru Evropy.

Autor článku: S. Ravik, O. Janíčková

Vaše komentáře

Celkem 0 komentářů (0 komentářů čeká na schválení)

Zanechte komentář: