Poslední diskuse


Zdraví zobrazit diskusi

Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...

Práce zobrazit diskusi

Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...

Co se kde děje zobrazit diskusi

Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...

Zrození národa

Publikováno: 13.09.13
Počet zobrazení: 906
Autor: S. Ravik, O. Janíčková
DIALOGY SVATÉHO KONSTANTINA.
Po šesti měsících byl ovšem Konstantin Theoktatem vypátrán. Přemluvili jej k návratu do Cařihradu a udělili mu úřad veřejného učitele, řekněme profesora filozofie.

V této roli se utkal v dialogu s ikonoklastou Janem Grammatikem. V časech našich věrozvěstů, tedy v osmém až devátém století se totiž ujalo obrazoborectví, rozvířily se spory o vlastnictví a moc klášterů, ale zejména se zvedl odpor proti uctívání posvátných obrazů. I utkali se Konstantin s ikonoklastou, a ještě za života obou věrozvěstů, roku 843 byla nová duchovní vzpoura zažehnána.

Grammatik citoval z biblických textů a uváděl zejména pasáž, v níž Bůh, jak čteme, řekl Mojžíšovi: „Neučiníš si jakéhokoli obrazu.“ Čili, proč se jim klaníte?, zeptal se Konstantina stoupenec ikonoklasmu. Filozof, tedy náš věrozvěst znalý Písma a liturgických jazyků text zpřesnil: Bůh Mojžíšovi nenakazoval, že „neučiníš si obrazu jakéhokoli“, z čehož plyne, že měl na mysli zákaz nedůstojných kreseb. Mimochodem v duchovních sporech se tradičně nejvíce buřičů objevovalo právě na Východě. Tak docházelo často ke sporům v otázkách zcela zásadních, například v pojetí Svaté Trojice. Dodnes svědectví tehdejších půtek vydává Vyznání víry. Když církevní sněmy v některé při rozhodly, byla příslušná věta zapracována do tohoto textu, do dogmatiky a do vyznání. Již za života věrozvěstů došlo například ke sporům, zdali do Trojice náleží Bůh, Syn i Duch svatý, respektive zdali Duch je dílem a projevem samotného Boha anebo i Syna. Od té doby se při mších a při vyznání víry opakují slova o tom, že věřím v Boha, Otce našeho, Syna jeho jediného a v Ducha svatého, „který z Otce i Syna vychází…“ Spor, v němž hraje roli jediné slovo „filioque“ vedl posléze k rozdělení církví a vzniku pravoslaví.

Již ve čtvrtém století se s tímto problémem vypořádal svatý Patrik, který božskou Trojici připodobnil k prostému trojlístku. Tři části jednoho utrženého lístku tvoří celek, a zatímco my se věnujeme hledání čtyřlístků a opakování Vyznání víry, Irové nosí prostý a velmi výmluvný trojlístek na oděvu nebo na klobouku, který je symbolem i vyznáním víry a vzpomínkou na patrona Patrika, třebaže v Irsku uchovávají ze svého světce jen zub a zvonek.

Mezi první misie na dané téma byl vyslán do světa i náš Konstantin. Vladař Saracénů (či Agarjanů) v italské Melitě Omar, poslal totiž (o něco dříve než náš Rostislav), roku 851, žádost princi Michalovi o vyslání muže, který bude s to vysvětlit nauku o Boží Trojici. Tehdy se Arabům, či Saracénům říkávalo Agarjané – to proto, že biblická postava Sára, žena Abrahamova, podstrčila svému muži egyptskou otrokyni Agar, která měla porodit potomka. Sáře bylo v té době 76 let a Agar vskutku povila syna Izmaela, zatímco Sáře se vzápětí narodil syn Izák. Dědic izraelského národa Abrahám se ovšem nezachoval právě ušlechtile, když vypudil do pouště Agar i se synem Izmaelem, od něhož jako od vedlejší větve, bylo posléze odvozováno potomstvo Arabů.

Tato cesta k Agarjanům mimochodem dokládá jazykové vybavení Konstantina, zralého na náročné misie k různým národům. Když dorazil Konstantin do Melity, spatřil, že Saracéni počmárali dveře tamních křesťanů obrazy ďáblů, aby naznačovali, kdopak žije v těchto místech. Konstantin však svým žákům pravil: „Bůh náš je jako hlubina mořská; poznati ho může jen srdce, které miluje pravdu a které je mravně neporušené. Ale vaše mohamedánské náboženství je jako úzký potůček, jejž může kdokoliv snadno překročit.“

Promluvil v podstatě jako jeden z apoštolů, Pavel z Tarsu, který překročil Bospor, psal dopisy církvím a namířil do Říma, aby se stal největším z misionářů křesťanství. „Kdybych mluvil jazyky lidskými a andělskými, ale lásku bych neměl, jsem jenom dunící kov a zvučící zvon… Kdybych měl dar proroctví a rozuměl všem tajemstvím, ale lásku bych neměl, nic nejsem.“

Když se teď vrátíme k prvním dialogům svatého Konstantina, potom asi porozumíme F.X.Šaldovi, který ve svÉ době porovnával dvě kapitoly evropských dějin a uvažoval o zápasu mezi křesťanstvím východním a křesťanstvím západním. „Duch křesťanství východního je zcela jiný než duch křesťanství západního.“ Křesťanství západní bylo aktivistické, zatímco křesťanství východní, jak jsme viděli, mělo vždycky sklon k mystice a teologickým sporům, avšak neneslo v sobě myšlenku duchovní světovlády jako Řím. Křest tedy nebýval v Cařihradu spojován s vojenským tažením, nebo s mocenskými a politickými ambicemi. Tudíž pak pochopíme, proč se kníže Rostislav, jehož žádost o pomoc napoprvé v Římě nevyslyšeli, hledal učitele, věrozvěsty a apoštoly v mírnější Konstantinopoli. A tam je také, se všemi těžkostmi, které první křesťany provázely, opravdu našel.

Autor článku: S. Ravik, O. Janíčková

Vaše komentáře

Celkem 0 komentářů (0 komentářů čeká na schválení)

Zanechte komentář: