Poslední diskuse


Zdraví zobrazit diskusi

Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...

Práce zobrazit diskusi

Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...

Co se kde děje zobrazit diskusi

Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...

Důchodce a duchovní život – Cvičení opakováním

Publikováno: 16.10.13
Počet zobrazení: 1065
  Autor článku: František Benda
Pod pojmem cvičení nemusíme rozumět pouze tělocvik, jak to máme možná většinou v podvědomí. Jde v podstatě o dlouhodobější cílevědomé opakování nějaké činnosti, kterou jsme se zatím nezabývali vůbec, nebo jenom okrajově. Z nějakého důvodu se jí chceme naučit důkladněji, a proto se v ní začneme cvičit.
 

Cvičení může být buď jaksi víceméně divoké, spočívající v opakování právě toho prvku, který si chceme osvojit, nebo propracované, vztahující se na větší celek, které je pak ovšem mnohem složitější.
Propracované cvičení může docela dobře začít něčím, co s tím, co právě potřebujeme, nemá zdánlivě vůbec nic společného. Např. potřebujeme přeložit nějaký text v cizím jazyce. Není nic jednoduššího, než sáhnout po příslušném slovníku a vyhledat v něm slovo za slovem. Ovšem pak s výsledkem nemusíme být zcela spokojeni, neboť takto získané věty třeba nedávají vůbec smysl. Zvláště v textech, které některé skryté významy pouze naznačují, to může být způsob dokonce i nebezpečný. Takto se ke zdárnému výsledku přiblížíme pouze částečně.

Chceme-li být pečlivější, nebo máme náročnější cíle, vyhledáme učitele příslušného jazyka, který – k naší nemalé nespokojenosti – nás začne nejdříve poučovat o výslovnosti jednotlivých hlásek abecedy. Tedy z jiného konce, než jsme si původně představovali – což nás může zpočátku i odradit.

Z toho vyplývá, že někde se spokojíme s pouhou orientační znalostí (při respektování její nedokonalosti), jinde se rozhodneme pro zdlouhavou, zdánlivě bez konce dlouhou cestu dokonalejšího zvládnutí.
Nejde tu samozřejmě pouze o porozumění cizojazyčnému textu. Naznačený postup se týká všeho nového, do čeho chceme nebo musíme proniknout. Ne nadarmo se říká, že „opakování je matka moudrosti“. A opakovat vlastně znamená cvičit, cvičit a zase cvičit.

Je zajímavé, že existuje jeden druh cvičení, které si ani dost dobře neuvědomujeme, přesto že je pravidelně praktikujeme. Jde o často se opakující úkony našeho každodenního života, které mohou být neměnné třeba i po velice dlouhou dobu. Nejvíc je jich nashromážděno kolem ranního vstávání, neboť tam by nám časté změny asi moc příjemné nebyly. Proto ten stereotyp. Ale i přes den, jakkoli v něm vykonáváme činnosti různorodé, se přece jen setkáváme s pravidelně se opakujícími celky. Je už v lidské povaze, že se snaží hledat zkratkové postupy, a to ve snaze, aby se nevykonávaly zbytečné pohyby nebo se neplýtvalo v bytě kroky, když si můžeme naplánovat takovou trasu, po níž vykonáme více věcí postupně. Nevýhodou tohoto návyku je, že řadu úkonů pak vykonáváme zcela mechanicky, a to bez jakékoli kontroly, takže si občas nejsme zcela jisti, jestli jsme na něco nezapomněli.

Kromě nenápadného cvičení každodenním opakováním běžných pohybů a promyšleného učení opakováním podle předem připraveného učebního plánu existuje ještě jeden typ cvičení, mnohem obtížnější než oba předcházející, poměrně nenáročné způsoby. Jde o cvičení, směřující k virtuozitě. Zatím co jednodušší varianty učení nebyly tak moc náročné na čas a občas shovívavě přehlédly některé nedostatky, cesta k virtuozitě se něčeho podobného už předem vzdává. Ačkoli se zdá, že dosáhnout u něčeho stoprocentní dokonalosti je téměř nemožné, virtuosové v nejrůznějších oborech se o to přece jen snaží. Vyžaduje to ale od nich nejen každodenní, ale i trvalé průběžné pečlivé sledování jednotlivých úkonů. Zkušenost ukazuje, že teprve při dlouhodobém opakování se otevírají některá tajemství, která se povrchnímu zájemci prostě nezjeví. K zářícím pokladům se v pohádkách vždy bylo nutno prodírat buď temným lesem, nebo záhadným bludištěm jeskyň.

Začátek učení čemukoliv je zpravidla provázen překvapivými úspěchy. Jde-li o obor zcela nový, jsou poznatky zajímavé, takže snadno vyvolají pozornost a tím se vtisknou do paměti. Ta se pomalu zaplňuje, a je postupně třeba zvyšovat úsilí, aby se k předcházejícímu základu ještě něco nového přidalo. Vrcholných výsledků se pak dosahuje doslova dřinou.

Důležitým činitelem je tu motivace. Zájem je větším pomocníkem než potřeba nebo nutnost. Pečliví a zapálení kutilové nebo laičtí badatelé dosahují v úzkém oboru mnohdy lepších výsledků než povrchní nebo ledabylí odborníci.

Z uvedeného vyplývá, že učení se v podstatě nevyhneme. Na začátku života se prostě jenom potřebujeme naučit pohybovat ve svém prostředí; později se snažíme mu lépe porozumět a stát se jeho součástí; a nakonec – máme-li dost odvahy a náležitou motivaci – se můžeme pokusit je i do jisté míry kultivovat či vylepšovat. Však se také ne nadarmo říká: „Učení – kořen trpký, ale plod sladký“

Autor: František Benda, Foto: Internet

Vaše komentáře

Celkem 0 komentářů (0 komentářů čeká na schválení)

Zanechte komentář: