Poslední diskuse
Zdraví
Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...Práce
Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...Co se kde děje
Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...Důchodce a duchovní život – Ekologie osobnosti 1
Autor článku: František Benda Ekologie člověka nesleduje jiné cíle než zachování alespoň současného stavu přírody a vlastního, dosud neponičeného potenciálu, když už by nebyl možný návrat k dřívějším, počátečním hodnotám. A vždy ochotně podnikne potřebné kroky, které by současný, neutěšený stav dokázaly ještě zlepšit. |
Tím se velice blíží názorům hlásaným už kdysi dávno, které jsou ale pro náš současný vkus oděny pláštíkem někdejšího, archaického vyjadřování, začasté v náboženské nebo filosofické podobě. Tehdy to prostě jinak neuměli. Archaické jsou pouze pro nás. Pro jejich tehdejší autory se jednalo o běžný způsob vyjadřování. Záměry jsou ovšem shodné.
Takže se ukazuje, že by bylo prospěšné sestoupit od populárních, nic neříkajících proklamací do hlubin vlastního nitra a tam se pokusit o nápravu. Je to ostatně jediné místo, kde jsme schopni něco změnit. Do jiných myslí jen tak prostě zasáhnout nemůžeme. V tomto novém, vlastním nitru se ocitneme v jiném, pro mnohého zcela neznámém světě. Není totiž zaběhnutým zvykem obracet se – byť občas – k pramenům vlastního myšlení. Řada pojmů v běžném světě již dávno populárních zde ztrácí význam, a naopak jako drahokam zde zazáří leccos, čeho jsme si „tam dříve“ ani nepovšimnuli. Ačkoliv na to mnozí moudří často poukazovali, my jsme to nezaznamenali.
Abychom k něčemu podobnému vůbec dospěli, nemusíme ani nikam složitě chodit, ani někomu něco okázale slibovat. Stačí se prostě rozhodnout a pokusit se nějak začít.
„Kdo dovede žít vnitřní život“, říká např. Tomáš Kempenský „a na velkou váhu neklade co se kolem něho děje, nepotřebuje vyhledávat zvláštní místa a vyčkávat na příhodný čas, aby mohl vykonávat svá cvičení“ (Následování Krista II, 1,7).
A v Bibli pak najdeme: „Vcházejte těsnou branou; prostorná a široká brána vede k záhubě, a mnoho je těch, kteří tudy vcházejí. Těsná je brána a úzká cesta, která vede k životu a málokdo ji nalézá“ (Mat. 7,13,14).
A ještě z Epikteta: „Nikoli věci o sobě, ale náš vztah k nim nás činí šťastnými nebo nešťastnými“.
Pod tímto zorným úhlem dostávají věci, vztahy a prožitky zcela jiný význam, než je běžně vžité. Proto je také cílem dosáhnout osvobození od povrchních názorů, nikoli únik z jejich dosahu či jejich zavrhnutí. Tento svět je příliš malý, než aby bylo kam zmizet nebo z něj něco odstranit kamsi do nedohledna. Neunikneme ani do jiných zeměpisných šířek, ani do vymyšlených niterných dálav. Své problémy si neseme všude v sobě a s sebou, ať se vrtneme, kam chceme.
Jediným řešením k navození všeobecné rovnováhy je přestavba vnitřních hodnot. Vysněný únik by znamenal pouhé přemístění kulis na jevišti ve hře, která se neosvědčila. Chceme-li přece jen něco změnit, je nutno začít od scénáře. Je-li ten nedostatečný, žádný kulisák jej nezlepší.
Prvním krokem může být trochu alibistické: „Nemohu říci, že se mi vede vzdávat se zla, ale nepřeji si v něm pokračovat“. Proud mysli plyne v obou směrech – jak k dobru, tak i ke zlu. Učení zde pouze naznačuje cestu a předkládá jednoznačné návrhy. Rozhodnutí, kam se brát a konečné dosažení je pak už věc čistě soukromá. Celé vnitřní snažení je ryze soukromé. Nikdo nám v něm neporadí, nikdo nás nebude varovat před neuváženými kroky z neznalosti. Těžko se dokonce i hledají vzory – kdo dosáhl poznání, stahuje se zpravidla do pozadí. Jen v řídkých případech se s něčím svěří. A i to je pouze jeho vlastní, neopakovatelná zkušenost. „Není cesty, kam bych šel“, říká. A tím méně je pro něj možné tam poslat nedočkavého tazatele.
Bhagavadgíta se ale přece jen snaží poradit: „Moudrý podniká různé akce, ale není vázán ani na věci, ani na činnost. Stojí mimo iluze. Zachovává stejný vztah ke všemu a ke všem.“ A k tomu lze ještě dodat: „Moudrý ví, mlčí a jedná“.
Autor: František Benda, Foto: Internet