Poslední diskuse


Zdraví zobrazit diskusi

Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...

Práce zobrazit diskusi

Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...

Co se kde děje zobrazit diskusi

Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...

Zrození národa

Publikováno: 13.12.13
Počet zobrazení: 966
Autor: S. Ravik, O. Janíčková
O SEDMERO APOŠTOLECH.
Začátek budování samostatné církve i státu v našich zemích byl tedy nesporně spojen se sedmero učitelů a věrozvěstů, s nimiž jsme se konečně seznámili.

V tomto okamžiku, tedy ještě za časů Konstantina a Metoděje, se ještě odebírají oba učitelé i jejich žáci přes Benátky do Cařihradu. Avšak v půli cesty se shodou okolností jejich kroky obrací Říma.

Již nyní však pětice žáků s Konstantinem a Metodějem vytvářeli samostatnou církevní organizaci, jako první počátek na cestě ke „zrození země“. Na jejich tradici se ovšem, jak víme, nezapomnělo, a pět prvních žáků a dva učitelé – věrozvěsti nakonec vytvořili nemálo následovníků, také v chrámu Karla Boromejského, nyní zasvěceného oběma věrozvěstům. Dědici velké tradice bránili tuto zemi, a historik umění V.V.Štech při pohledu z Vyšehradu vzpomněl na všechny děje minulé i budoucí, když napsal, že „to, co se kolem dálo, všechny ty vraždy, všechno ukrutenství, to zároveň utvrzovalo jednotu a nedílnost této země.“

K tomu pak dodal, že „žijeme vlastně v prastarém kulturním území, kam se národy stále sbíhaly, kde se střetávaly“. Zatímco Velkou Moravu formovaly ještě kmeny, zde – jak brzy uvidíme – „po dobrém i po zlém“, se utvářel národ. . „Není jistě náhodou, že Češi (které mnozí sedmipočetníci teprve navštívi), byli jediní, kteří se tu udrželi“. A podle soudu historiků teprve Češi (kultivovaní v závěru svatým Metodějem a jeho žáky) mohli dát nakonec vznik národu, „českému národu.“

A jak je to se sedmičkami? Jejich celistvost, symbolika, perfektnost (co by numerus perfectus) se tradovaly od hlubokého dávnověku, a Konstantin s Metodějem museli chápat jejich dokonalost zejména když překládali biblické texty. Věděli tedy o sedmi letech hladu a sedmi letech nadbytku. Řešili jistě tajemství sedmiček, tedy například sedmibolestné Panny Marie, počínající krátce po narození Krista proroctvím Simeona, který (L 2/35), při uvedení malého Ježíše do chrámu Páně předvídal doslova, že skrze toto dítě „i tvou vlastní duší pronikne meč“. Jde o vizi Matky truchlící (Mater Dolorosa), podle níž do sedmice Mariina utrpení náleží jak zmíněné uvedení Páně do chrámu, útěk do Egypta, den, kdy se Ježíš ztratil v chrámu, nesení kříže na Kalvárii, vlastní křižování, snímání zemřelého syna s kříže i vlastní Nanebevstoupení Páně, tedy okamžik, kdy syn naposledy odchází od své matky. Přitom se ve vrcholné fázi bolestí, s výjimkou sv.Jana prakticky všichni apoštolové rozprchli. Toto vzpomínka či svátek Sedmibolestné P.Marie byl církví zaveden kolínskou synodou v roce 1423.

Oba věrozvěstové jistě vedli v paměti sedmero svátostí, mezi něž patřil křest a svátost oltářní, biřmování smíření (pokání a zpověď). pomazání nemocných, uzavírání manželství a kněžské svěcení. Při shromáždění věřících měl Ježíš k nasycení zástupů jen sedm chlebů – když však na závěr posbírali drobty, bylo jich opět sedm košů. Proslulý je starozákonní sedmiramenný svícen a Židé před dobytím Jericha sedmkrát obešli hradby, aby se nakonec, po osudovém troubení, zhroutilo zdivo dobře opevněného města.

A to nehovoříme o Apokalypse, v níž je osloveno sedm maloasijských křesťanských sborů, objevuje se tu sedm hvězd a svícnů před trůnem, prezentuje se nám sedm andělů i duchů, kniha Boží uzavřená sedmi pečetěmi, ale i Beránek, jenž má sedmero očí a rohů – než se apokalyptická zkáza naplnila. Bůh stvořil svět za šest dní, a teprve sedmého dne, po ukončení díla, odpočíval. Panna Maria prožila sedm radostí a žáci Konstantina a Metoděje věděli o tom, že existuje sled skutků milosrdenství, jimž kraluje víra, naděje a láska. K nim patří též štědrost, uzdravování nemocných, těšení vězňů, k nimž apoštolové občas patřili, pohřbívání mrtvých, živení chudých, péče o poutníky, navštěvování nemocných a odívání nahých. Protože projevů křesťanské lásky je bezpočet, v tomto bodě se nejspíše bez sedmičky obejdeme. A konečně bylo evidováno sedm hříchů, mezi něž náležela lenost, hněv, závist, obžerství, smilstvo, lakomství a pýcha. Ostatně ctnostmi a nectnostmi se teologické učení přímo hemžilo. A ne náhodou má slovo „sedm“ v hebrejštině stejný jazykový základ jako „naplnění“.

Nakonec uveďme (z nekonečného seznamu) ještě sedmero svobodných umění, z nichž Konstantinova filozofie byla královnou všech. Počítáme sem takzvaná „trivia“, čili gramatika, logika (či dialektika) a rétorika, a „kvadrivia“ zahrnující aritmetiku, geometrii, aritmetiku, astronomií a muziku. Což byl svět dvojice našich apoštolů, kteří své moudrosti přenášeli na žáky ve své škole. Ukazuje se nám tak šíře vzdělání, s nímž se frančtí misionáři nemohli srovnávat. Se svobodným uměním vstupovaly totiž do klasického vzdělání krom teologie všechny další obory a antické postavy – Cicero a Aristoteles, Pythagoras, Ptolemaios anebo Euklides a mnozí badatelé, na jejichž základech nakonec vyrůstalo poznání v našich krajích.

Takže sedmero žáků a jejich učitelů, kteří se (jako sedmipočetníci) vydávali k duchovnímu posvěcení do Cařihradu, bylo nejen jazykově, ale duchovní průpravou a šíří témat připraveno k vedení disputací i k přehlídce obecného vzdělání, jež scházelo v těch dobách i vladařům, neřkuli konkurenci řádů a náboženských misií, jež hodlaly v časech stěhování národů ovládnout (samozřejmě pod pláštěm víry) celý kontinent.

Tak jsme si nyní představili naše duchovní společenství, sedmero duchovních pod vedením věrozvěstů – ovšem poněkud předčasně a spíše ve stylu cest, jimiž se budou ubírat v budoucnu, až jednoho dne, po odchodu učitelů začnou působit samostatně, a až je vyženou po skončení misií maďarští vetřelci a velkomoravští moravští vládcové. Nyní je však ještě sledujeme na zamýšlené cestě do Cařihradu, k níž v daném okamžiku ještě nedochází. Doputovali pouze do Benátek, kde osudové zprávy změnily trasy jejich zamýšlené pouti.

Autor článku: S. Ravik, O. Janíčková

Vaše komentáře

Celkem 0 komentářů (0 komentářů čeká na schválení)

Zanechte komentář: