Poslední diskuse


Zdraví zobrazit diskusi

Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...

Práce zobrazit diskusi

Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...

Co se kde děje zobrazit diskusi

Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...

Zrození národa

Publikováno: 7.02.14
Počet zobrazení: 1028
Autor: S. Ravik, O. Janíčková
ZAPOMENUTÍ VĚROZVĚSTI.
Frankové, tedy německá církev, ale dokonce i svatá stolice by ovšem nejraději na naše věrozvěsty zapomněli. Štěpán V. (914-928) se dokonce rozhořčil, že Chorvaté se dovolávají Metoděje, když on v žádné knize světců tohoto muže nenachází.

Což bylo ještě v čase svatých Přemyslovců, svaté Ludmily a dokonce ještě žijícího vladaře a příštího světce Václava. Ještě větší rozhořčení dal najevo Alexandr II. (1061-1073), který nazval svatého Metoděje kacířem. Tedy ani čeští vladaři by nedošli v Římě uznání, zejména když chtěli cyrilometodějskou církev, jak jsme viděli, učinit oficiálním náboženstvím. Stalo se tak za knížete Oldřicha (1012-1033) a Vratislava II. (1061-1092). O tom, jak živá zůstala tato tradice, dokládá svatý Prokop, který roku 1032, v době Oldřichovy vlády založil slovanský monastýr (klášter) na Sázavě.

Nelze v této souvislosti nevzpomenout co napsal Exupéry ve své Citadele. Že totiž, díváš-li se na obilní pole, množství zprvu nic neznamená – je totiž obsaženo v jediném zrnku. Než se naděješ, pole se ozlatí klasy a bohatou úrodou. „Počkej, až uběhne nějaký čas, a pak je spočítáš.“ „Stále totiž zapomínáš počítat s časem. Věříš-li však po určitý čas nějaké zprávě, ten čas tě silně určí, neboť zrno bude pracovat a narostou větve. I když později svůj omyl poznáš, budeš už jiný. A budu-li ti tvrdit to či ono, zjistíš náhle, že všechny známky, všechna svědectví a důkazy toho zde vskutku jsou.“

Papež Řehoř VII. (1073-1085) se proti věrozvěstům i proti Prokopovu dílu sice postavil a mniši byli roku 1097, tedy 65 let po založení kláštera, zase vyhnáni, aby jejich místo obsadili mniši benediktinského řádu. Slovanské knihy byly bezohledně ničeny, ale nakonec se i svatý Benedikt s našimi věrozvěsty Cyrilem a Metodějem stali patrony celé Evropy. Pronásledovaná víra se také udržela u Bulharů, Srbů, Rusů, Ukrajinců i Bělorusů, tedy u dnešních pravoslavných národů. Za doby Karla IV., tedy mocného císaře, byl obnoven slovanský obřad v klášteru v Emauzích, a slovanská liturgie se vrátila dokonce s uznáním koncilu i v dobách husitských.

Pozoruhodná byla ovšem korespondence českých vladařů s Římem. Když kníže Vlatislav II. požádal papeže Řehoře VII., aby schválil v Čechách slovanské bohoslužby (1080), dočkal se následující odpovědi: „Věz, že prosbě urozenosti tvojí, abychom dali souhlas k slavení služeb Božích v jazyku slovanském u vás, v žádném případě nemůžeme vyhověti. Po častém uvažování jeví se nám jasným, že ne bez důvodu líbilo se všemohoucímu Bohu, aby Písmo svaté v některých místech bylo utajeno, aby, kdyby všem bylo zjeveno, snad nezevšednělo a nestalo se předmětem opovržení, nebo špatně byvši pochopeno, neuvedlo prostřední lidi v omyl.“ Což si, vzpomeneme-li na slova Pia II. v době basilejského koncilu, nemyslel o víře, prostém českém lidu a slovanském Písmu ani duchovní rozhodčí, který v době husitských bouří osobně navštívil Čechy.

Nicméně v latinských misálech určených pro olomouckou diecézi z let 1499 a 1505 nebylo o svatých Cyrilovi a Metodějovi nejmenší zmínky, a totéž shledáváme i v roce 1522 v arcidiecézi pražské. V časech národního obrození se však ujala stará tradice, a ono malé zrnko se proměnilo ve zlaté pole nové úrody. Latinská církev si nemohla této proměny nepovšimnout, a nakonec i papež Lev XIII. svým okružním listem „Grande munus“ roku 1880 vyzdvihl zásluhy dvou svatých bratří a stanovil den 5. července za svátek obou věrozvěstů, i když tento den s životem a smrtí Cyrila a Metoděje neměl prakticky žádnou souvislost. A nakonec došlo přece jen k velkému probuzení.

Autor článku: S. Ravik, O. Janíčková

Vaše komentáře

Celkem 0 komentářů (0 komentářů čeká na schválení)

Zanechte komentář: