Poslední diskuse


Zdraví zobrazit diskusi

Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...

Práce zobrazit diskusi

Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...

Co se kde děje zobrazit diskusi

Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...

Zrození národa

Publikováno: 14.02.14
Počet zobrazení: 1039
Autor: S. Ravik, O. Janíčková
SLOVARUM APOSTOLI.
Stalo se tak roku 1985, když pod tímto titulem vyšla encyklika Jana Pavla II, k připomínce evangelizačního díla Cyrila a Metoděje před 1100 lety.

V pasáži, která ocenila dílo obou věrozvěstů se pak píše doslova: „Aby mohli pravdy víry přeložit do nového jazyka, museli se seznámit s duchovním světem těch, kterým chtěli zvěstovat slovo Boží v představách a pojmech jim vlastních. Správně naroubovat výrazy bible a pojmy řecké teologie do kontextu úplně odlišných dějinných zkušeností a myšlení, pokládali za nezbytný předpoklad svého misijního působení. Šlo o novou katechetickou metodu. Pro obhájení jejího oprávnění a demonstrování její ceny neváhal svatý Metoděj zpočátku se svým bratrem a později i sám, ochotně přijmout pozvání do Říma, které obdržel v roce 867 od papeže Mikuláše I. A v roce 879 od papeže Jana VIII.; ti chtěli konfrontovat učení bratří na Velké Moravě s učením svatých apoštolů Petra a Pavla, které oni spolu se slavným pomníkem svých ostatků zanechali prvnímu biskupskému sídlu církve.“

Krom toho Jan Pavel II. (dnes na cestě k vlastnímu svatořečení) vydal roku 1980 svůj apoštolský list Egregiae virtutis. Tímto dokumentem prohlásil oba kolegy, světce Cyrila a Metoděje – a svatého Benedikta za nebeské spolupatrony Evropy. „Ostatně účelem tohoto vyhlášení je i to, aby naši současníci poznali, jak důležité je hlásání evangelia svěřeného Ježíšem Kristem církvím, o jehož šíření se tito bratři, apoštolové slovanští tolik přičinili. Evangelijní zvěst byla cestou a současně i příčinou, že se národy rodící se Evropy vzájemně poznávaly a sjednocovaly. Tím dala vznik společnému vlastnictví jak zbožnosti, tak kultury a předala je dnešní Evropě.“

K tomu jen dodal papežský legát Giovanni Coppa (2008) – symbolicky právě na Velehradě, že „naše doba je svým způsobem analogií doby tehdejší i s jejími pohanskými modlami dnešního bezuzdného konzumismu, násilného boje o moc, sobectví, lhostejnosti vůči druhému a nezájmu o věci boží. Království boží je jedinou civilizací lásky. Proměňuje člověka a mění svět tak, jak ho kdysi měnili svatí Cyril a Metoděj.“

Autor článku: S. Ravik, O. Janíčková

Vaše komentáře

Celkem 0 komentářů (0 komentářů čeká na schválení)

Zanechte komentář: