Poslední diskuse
Zdraví
Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...Práce
Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...Co se kde děje
Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...Zrození národa
Autor: S. Ravik, O. Janíčková SLOVARUM APOSTOLI. Stalo se tak roku 1985, když pod tímto titulem vyšla encyklika Jana Pavla II, k připomínce evangelizačního díla Cyrila a Metoděje před 1100 lety. |
V pasáži, která ocenila dílo obou věrozvěstů se pak píše doslova: „Aby mohli pravdy víry přeložit do nového jazyka, museli se seznámit s duchovním světem těch, kterým chtěli zvěstovat slovo Boží v představách a pojmech jim vlastních. Správně naroubovat výrazy bible a pojmy řecké teologie do kontextu úplně odlišných dějinných zkušeností a myšlení, pokládali za nezbytný předpoklad svého misijního působení. Šlo o novou katechetickou metodu. Pro obhájení jejího oprávnění a demonstrování její ceny neváhal svatý Metoděj zpočátku se svým bratrem a později i sám, ochotně přijmout pozvání do Říma, které obdržel v roce 867 od papeže Mikuláše I. A v roce 879 od papeže Jana VIII.; ti chtěli konfrontovat učení bratří na Velké Moravě s učením svatých apoštolů Petra a Pavla, které oni spolu se slavným pomníkem svých ostatků zanechali prvnímu biskupskému sídlu církve.“
Krom toho Jan Pavel II. (dnes na cestě k vlastnímu svatořečení) vydal roku 1980 svůj apoštolský list Egregiae virtutis. Tímto dokumentem prohlásil oba kolegy, světce Cyrila a Metoděje – a svatého Benedikta za nebeské spolupatrony Evropy. „Ostatně účelem tohoto vyhlášení je i to, aby naši současníci poznali, jak důležité je hlásání evangelia svěřeného Ježíšem Kristem církvím, o jehož šíření se tito bratři, apoštolové slovanští tolik přičinili. Evangelijní zvěst byla cestou a současně i příčinou, že se národy rodící se Evropy vzájemně poznávaly a sjednocovaly. Tím dala vznik společnému vlastnictví jak zbožnosti, tak kultury a předala je dnešní Evropě.“
K tomu jen dodal papežský legát Giovanni Coppa (2008) – symbolicky právě na Velehradě, že „naše doba je svým způsobem analogií doby tehdejší i s jejími pohanskými modlami dnešního bezuzdného konzumismu, násilného boje o moc, sobectví, lhostejnosti vůči druhému a nezájmu o věci boží. Království boží je jedinou civilizací lásky. Proměňuje člověka a mění svět tak, jak ho kdysi měnili svatí Cyril a Metoděj.“
Autor článku: S. Ravik, O. Janíčková