Poslední diskuse


Zdraví zobrazit diskusi

Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...

Práce zobrazit diskusi

Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...

Co se kde děje zobrazit diskusi

Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...

Zrození národa

Publikováno: 14.03.14
Počet zobrazení: 1333
Autor: S. Ravik, O. Janíčková
VÁCLAV A VĚROZVĚSTOVÉ.
A jaký byl vztah Václavův k věrozvěstům? Inu dědeček s babičkou Ludmilou je poznali osobně a zažili křest jako duchovní prožitek. Ludmila přenechala svému vnukovi Paládium a Václav je nosil, jak víme na své hrudi, a to až do okamžiku vlastní smrti.

Dnes se můžeme ve Staré Boleslavi potěšit tímto uměleckým a duchovním odkazem v tamním chrámu Nanevzetí Panny Marie. Nu a Ludmila, která naslouchala duchovním projevům věrozvěstů, se stala nejspíše v Budči učitelkou obou vnuků, přičemž zejména Václav byl nadaným žákem, pro něhož slovanská bohoslužba a dvoujazyčná výchova nebyla cizím odkazem. Ostatně, jak uvádějí znalci, v době Václavova života všichni Slované hovořili naprosto stejným jazykem a co se Čechů a Poláků týče, ti si rozuměli bez obtíží ještě ve dvanáctém století.

Václav sám byl v běžném pojetí mírumilovný a nábožensky velmi poddajný vladař, a je pojímán jako osoba, která ochotně a s pokorou splácela daně svým německým sousedům. Bohatě prý podporoval duchovní, bořil pohanské modly, kácel šibenice a rušil vězení, i když my s odstupem tisíce let víme, že ne každý dobrý skutek zasluhuje pochvalu a přespřílišná dobrota se občas nevyplácí. Co se jeho svatosti týče, Václav nemusel čekat na dlouhá vatikánská jednání o svatořečení – již za života byl pokládán za svatého – díky zbožnosti, péči o chudé a nemocné, ale i o vězně a otroky. Již ze života četných světců přece věděl, jakým utrpením prošli v prvním tisíciletí dějin církve. Z čehož ovšem neplyne, že by byl Václav bezbranným chudákem.

Zatímco o svatořečení svaté Ludmily se vedly spory ještě v 11. století, o duchovním významu Václava nebylo pochyb již krátce po jeho smrti. Začínají se budovat kapličky, kostelíky a hradiště zasvěcené Václavovi nebo sv.Klimentovi na místech, v nichž hrozila zemi různá nebezpečí. Svatým Václavem jsou tak zapečetěny svatyně, posvátná místa ve vojensky nejdůležitějších průchodech, v bodech, kde měla hradiště i kaple chránit hraniční zemské pasy. Stalo se tak na Dobeníně (Václavice) u Náchoda, na Domažliceku, byla zbudována kaple sv.Václava na Brůdku, u Kdyně, ve Všerubech, tedy ve všerubském průsmyku, a připomínána je svatováclavská svatyně ve Valtířově u severočeského Ústí, inu všude tam, kde naši předkové prosili o pomoc. A kupodivu všude na zmíněných místech došlo hned anebo po delším čase k velkým bitkám.

Občas došlo i na samotného Václava. I když se o Václavově bojovnosti leckdy pochybovalo, ve skutečnosti antropologové při průzkumu kostních ostatků shledali, že kníže Václav měl na hlavě zhojenou ránu po úderu mečem, a jak ještě uvidíme, při vražedném pokusu bratra Boleslava se uměl Václav bránit, právě tak jako v okamžiku, kdy vytáhli do boje proti Čechům Bavoři a Sasové dohromady. Přitom byl ovšem osobou dobrotivou a vstřícnou, a ke všemu ještě velmi vzdělanou. Navazoval tak bezděky na odkaz svatého Cyrila i Metoděje, i když jej vyučoval kněz s příslovečným jménem „Učeň“. Zvládal tak žaltář, biblická čtení, ale i písemný projev, a ne náhodou při vykopávkách v Budči bylo nalezeno kovové pisátko, stilus, jímž se žáci i duchovní vyjadřovali do voskových destiček. Hlavně však udržoval slovanskou liturgii i staroslovanský jazyk hodný dědictví svých prarodičů i obou věrozvěstů.

Autor článku: S. Ravik, O. Janíčková

Vaše komentáře

Celkem 0 komentářů (0 komentářů čeká na schválení)

Zanechte komentář: