Poslední diskuse


Zdraví zobrazit diskusi

Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...

Práce zobrazit diskusi

Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...

Co se kde děje zobrazit diskusi

Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...

Zrození národa

Publikováno: 11.04.14
Počet zobrazení: 1358
Autor: S. Ravik, O. Janíčková
VÁCLAV PATRONEM NÁRODA.
Netrvalo dlouho, a Václav byl svatořečen a vzápětí se stal i patronem českého národa, a počal se zpívat svatováclavský chorál.

Za krále Václava II. u příležitosti jeho korunovace (1297) začali pasovat některé vybrané postavy Václavovým mečem na svatováclavské rytíře. Ovšem nejvyšší slávy se dočkal Václav v době Karla IV., velkého sběratele svatých ostatků, tvůrce svatováclavské kaple a bohaté výzdoby Karlštejna.

Přidali se časem i historici. Kolega Dušan Třeštík, kterého zaujala zejména doba prvních vladařů zjistil, že Václav vyzbrojil svou armádu, která v jeho čase čítala 3000 mužů. V mnohem větším rozsahu došlo ovšem k vyzbrojování za Boleslava I. Znalec této doby Dušan Třeštík přitom spočítal pozdější náklady, které byly Václavovým bratrem hrazeny prodejem otroků, s nimiž se v té době čile obchodovalo. Češi své „zboží“ chytali v Haliči nebo ve Slezsku a v Praze je prodávali židovským a arabským obchodníkům. Na tržišti, které se nacházelo na Malé Straně, proti nedávnému jugoslávskému velvyslanectví, muselo být v době Václava a jeho následovníků následníků Václava za zbroj směněno dokonce deset tisíc otroků. .

A tímto krokem také končí příběh, který začal vyprávěním o Cyrilu a Metodějovi. Václav v čase úkladné vraždy měl na hrudi Paládium českého národa, které se po čase zase vrátilo na původní místo, do Staré Boleslavi. A vyzbrojením tisíců bojovníků postavili Přemyslovci armádu, bez níž by se náš stát neudržel a vlastně ani nevznikl. Tak skončil příběh, který započal příchodem dvou věrozvěstů a postupným spojením kmenů do jednoho státu, chráněného potřebným množstvím vyzbrojených mužů. Co se však týče mocenské sféry Přemyslovců, patřily do ní krom Budče, Prahy, Staré Boleslavi a Mělníka, také Tetín, Levý Hradec, Libušín a Lštění, o němž hovoří jen kronikář Kosmas (1055). Tento poslední objekt byl hradištěm, na jehož místě byl nakonec postaven chrám sv.Klimenta.

V Kosmově kronice se zdejšímu hradišti říkávalo Castrum nomine Leszen, (též Lščen či Leščín). Patřilo mezi významné hraniční body tehdejšího přemyslovského patrimonia, a vystupuje u Kosmase jako „castrum munitissimum“, tedy co by „přepevný hrad“. Podivný název Lštění byl odvozen od starořímské osady Lescenaum, což svědčí o tom, že tudy vedla cesta z římské říše k Severnímu moři, po níž se táhla významná obchodní cesta právě přemyslovským územím.

A tak Václav, stejně jako Cyril a Metoděj vstoupili do stále členitějšího pantheonu českého národa, a se svatým Václavem se největší hrdinové národa ponořili do Blaníku mezi rytíře hodné svého jména. Václav se ocitl na štítech a praporcích, aby s Cyrilem a Metodějem bděl nad tolikrát zkoušeným národem.

Autor článku: S. Ravik, O. Janíčková

Vaše komentáře

Celkem 0 komentářů (0 komentářů čeká na schválení)

Zanechte komentář: