Poslední diskuse
Zdraví
Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...Práce
Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...Co se kde děje
Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...Tísňová péče Života 90
Autor článku: Jan Lorman Žít doma i ve vysokém věku, bez obav a s vědomím, že v případě potřeby vždy přijde pomoc – to umožňuje seniorům a zdravotně postiženým propracovaný systém tísňové péče. Tlačítko tísňové péče dokáže přivolat pomoc v případě pádu, nevolnosti nebo dezorientace. Umožňuje tak žít soběstačný život s jistotou, že v případě potřeby přijde pomoc. Služba se díky spolupráci s Nadací České spořitelny stane dostupnou pro širší okruh seniorů. |
„Při zavádění systému tísňové péče jsme mysleli hlavně na ty seniory, kteří nechtějí opustit svůj domov ale kvůli svému vysokému věku také potřebují jistý druh dohledu a pomoci, která pro ně bude připravena 24 hodin denně,“ říká Jan Lorman, ředitel spolku Život 90, který tísňovou péči provozuje.
„Tísňová péče Života 90 je vlastně takový komplex služeb. Nejde jen o samotné hlídání a přijímání poplachových zpráv pomocí tlačítka. Instalujeme uživateli také čidlo pohybu, takže i když nestihne tlačítko použít, pomoc přijde. Pravidelně také všechny uživatele obvoláváme, jsme s nimi v kontaktu a známe je, což je velkou výhodou ve chvíli, kdy nás potřebují,“ dodává vedoucí služby Eliška Fousková.
Život 90 se pomocí domácí nebo venkovní tísňové péče stará o 1 200 seniorů ve 13 krajích České republiky. Nyní do poskytování této služby vstupuje Nadace České spořitelny, která se rozhodla podporovat provoz služby jedním milionem korun ročně. Pro nové žadatele o službu to znamená, že odpadá pořizovací a instalační poplatek za službu, který byl v řádech tisíců korun.
„Služba tísňové péče dodává seniorům – a také jejich rodinám – nesmírně důležitý pocit bezpečí. I přes komplikace spojené s přibývajícím věkem, pomáhá lidem žít plnohodnotně a beze strachu ve svých domovech. Nadace České spořitelny byla partnerem tísňové péče Života 90 již v minulosti a nyní se s odstupem několika let vrací ke spolupráci na rozšíření této velmi potřebné služby i do zbývajících regionů ČR“ říká Dagmar Sladká, tajemnice Nadace České spořitelny.
Jak tísňová péče funguje?
V případě krizové situace, kdy se uživateli udělá nevolno, upadne a nemůže vstát, je týrán, okraden nebo potřebuje jinou pomoc, stačí jen zmáčknout tlačítko, které u sebe nosí. Během chvíle je propojen s dispečinkem tísňové péče. Operátorky zjistí, co se stalo a podle situace zorganizují potřebnou pomoc – zavolají rodině, pošlou výjezdovou službu s klíči od bytu uživatele, zorganizují příjezd záchranné služby, policie nebo hasičů.
Čidlo pohybu v domově uživatele – jistota pomoci
Domácí verze tísňové péče je chytré zařízení, které obsahuje nejen tlačítko, ale i čidlo pohybu. To sleduje nečinnost a nepohyb v bytě. Stane-li se, že uživatel upadne a nestihne tlačítko použít, čidlo po nastavené době samo spustí alarm a volá dispečink tísňové péče. Služba tak dokáže zachránit život a vylučuje riziko, že uživatel leží na zemi svého bytu zraněn a bez pomoci i několik dní.
Pravidelná volání
Další velmi oceňovanou výhodou a jedinečností služby tísňové péče Života 90 je pravidelné volání – operátorky dispečinku jednou týdně všechny uživatele obvolávají. Díky tomu, že pravidelně sledují a aktualizují informace a stav uživatele, jsou pak schopny ještě rychleji a efektivněji zorganizovat pomoc, kdykoli ji uživatelé potřebují.
Pomoc při ochraně majetku
Čidlo ale může mít i opačnou funkci – v době své nepřítomnosti v bytě ho uživatelé používají i jako zabezpečovací systém. Uživatel operátorkám nahlásí, že byt opouští, a čidlo pohybu přepne na hlídací režim. Pokud do „zakódovaného“ bytu někdo vstoupí, operátorky zjistí, kde a v čím bytě k tomu došlo.
Život 90 je organizace, která poskytuje služby seniorům a jejich blízkým. Provozujeme jedinou bezplatnou nonstop telefonickou linku důvěry Senior telefon, instalujeme a provozujeme službu tísňové péče s tísňovým tlačítkem, organizujeme vzdělávací a rekondiční aktivity pro seniory, odlehčovací pobytové centrum, pečovatelskou službu a seniorské Divadlo U Valšů.
Nadace České spořitelny od svého vzniku zvolila cestu systematické a dlouhodobé spolupráce s partnery, kteří se věnují oblastem, jenž společnost velmi tíží, ale sama je zatím neumí efektivně řešit. Mezi ně patří péče i o seniory a podpora programů zaměřených na jejich vzdělávání a aktivní zapojování do života a dění ve společnosti. Nadace České spořitelny je generálním partnerem Života 90 a již 21 let je partnerem projektů zacílených na aktivní a důstojný život ve stáří: krizové linky Senior telefon, portálu seniorum.cz, cyklu pořadů Otisky generací či osvětové kampaně „Proti násilí na seniorech“ a „Žít déle doma“.
Kdo jsou klienti tísňové péče Života 90?
Františka Garlíková (*1921) poté, co ovdověla, začala v sedmdesáti letech podnikat. Vrátila se tak ke své milované práci – šití oblečení na panenky. Spolu s okruhem přítelkyň seniorek oblékla jen pomocí ruční práce tisíce panenek do českých a moravských krojů. Jednotlivé panenky vyrábí dodnes. Františka žije sama.
Bohumil Glückauf (*1923) je milovníkem krásných žen, country hudby a tance. Pětadvacetkrát absolvoval dálkový pochod Praha – Prčice. Klobouk si před 10 lety přivezl z Texasu, kde se zastavil při své velké cestě po USA. Bohumil je fanouškem Sparty a hrdým účastníkem 2. odboje, 4 roky strávil v nacistické káznici Ebrach. Bohumil žije sám. Jeho bezpečí hlídá tísňová péče Života 90.