Poslední diskuse
Zdraví
Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...Práce
Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...Co se kde děje
Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...Důchodce a duchovní život – Ekologie osobnosti 4
Autor článku: František Benda Život společnosti není ani výhradně materiální, ani intelektuální. Představuje dost nesourodou směsici všeho, co může jednotlivé aktéry napadnout a ovlivňovat. |
Nicméně se v něm ale dá nalézt jakási střední hodnota, která má dlouhou životnost a značnou setrvačnost, takže navzdory vnějším změnám přežívá. Její krajní možnosti jsou pak buď zneužívány, nebo naopak nedostatečně využívány; střední hodnota však nikterak neuspokojuje, takže vzniká snaha ji opustit. Výběr je skutečně značně obtížný.
V Indii se v tomto smyslu zrodil myšlenkový směr, zvaný dharma. Používá jej (v obdobné podobě) jóga i buddhismus. Je to soubor naučení, jak se chovat v obecných případech běžného života. Obdobné společnosti měly na různých místech světa a v různých dobách podobné názory – lidé se chovají všude zhruba stejně. V těchto návodech lze vysledovat jak základní trendy, týkající se obecných vlastností lidí, tak reakce na specifické místní a současné poměry. Režimy se zaměřením na otrokářství se například považovaly za normální a rozváděly pravidla jak se k otrokům správně chovat. Indická společnost se zase nikterak nepozastavuje nad existencí nerovných kast a výlučností bráhmanů; feudální řády vztahovaly svůj původ k Bohu, a proto robotu poddaných považovaly za zcela přirozenou. I Kristus vybízí dávat Bohu co je boží a císaři co je císařovo. Nebyl sociální reformátor, respektoval současný řád. Dodržoval status quo a v něm budoval duchovní život.
Stejně jako v popisech dnešních událostí, nemluví se ani ve starých naučeních o věcech, považovaných v té době za všeobecně známé. S přibýváním věků se od starých zvyků pomalu odstupuje; ty se tak postupně mění v přežitky, starožitnosti, rarity, a nakonec mizí v zapomnění. Zachová-li se z oněch dob nějaká zajímavost, nebo je-li nějakou shodou okolností znovu objevena, nemusí se už vůbec přijít na to, k čemu původně sloužila. Použita v kontextu nové doby se může zcela minout cílem. Například dnes již ubývá pamětníků, kteří si v mládí kupovali v tramvajích jízdenky proštípnuté kleštičkami a v zatáčkách (když vůz zpomalil), naskakovali či vyskakovali za jízdy kdykoliv se jim zachtělo (což jim umožňovala tehdejší konstrukce vozů). Činnost tehdy celkem běžná je v současnosti prostě neuskutečnitelná, takže nové generaci by se jen obtížně vysvětlovalo, jak to vlastně probíhalo. Také někdejší, časově ne příliš vzdálení emigranti většinou nedokázali vysvětlit novým sousedům v cizině poměry v našem tehdejším totalitním světě, a ani současná mládež se už nedokáže vcítit do problémů již pomalu zapomínané minulosti. Přes klenbu dlouhých věků jsou tyto problémy ještě složitější, někdy až neřešitelné.
Podle květu rostliny, ani podle jejího klasu nebo plodu nelze poznat detaily kořenu. Z každé činnosti se zachovává pouze nadstavba někdejšího hledání. Máme možnost seznámit se pouze s výsledky předcházejícího růstu, aniž se dozvíme důležité podrobnosti, jak k nim došlo.
Dnešní naše hledání možná probíhá podle obdobných měřítek, ale může být také naprosto jiné. Ke stejným výsledkům lze dojít různými cestami, právě tak jako stejné cesty mohou dospět k rozličným výsledkům. Záleží na okamžitých podmínkách. Proto je třeba posuzovat každou věc v jejím vlastním prostředí a nečinit ukvapené závěry. Jinak se nevystřiháme někdy žertovných, někdy nepříjemných nedorozumění. Setká se s nimi každý, kdo se pokusí jednoduše překlenout časové nebo etnické epochy.
Není proto jisté, že dnešní cesta jógy nebo buddhismu je stejná jako dřívější nebo původní. Zásady, které se zachovaly, nic nevypovídají o vlastních kořenech a cestách vývoje. I tak by je ale bylo nutno přizpůsobit našim současným požadavkům a poměrům.
Svět nečekal pouze na východní filosofii, až jej osvítí. I jinde se rodili moudří lidé, kteří leccos poznali a neváhali pozvednout svůj hlas ke zlepšení veřejných poměrů. Proto se vyplatí otevřít i jim své dveře a poučit se od nich.
Dnešní zaměření se rádo nazývá ekologií osobnosti. Netýká se výhradně duchovního světa, i když se k němu často obrací. Je mnohem komplexnější, neboť si prostě nelze dovolit přehlížet současný stav civilizace a techniky. V něm si může každý vybrat podle svého naturelu. Zájemcům o hlubší duchovní život se předkládá hned několik speciálně zaměřených možností, laikům pak celkový přehled. Kdo se chce stát artistou nebo olympionikem, musí se obrátit někam jinam než do obyčejné tělocvičny, stejně jako tomu, kdo zatoužil po kariéře duchovního hodnostáře nebo po osamělém životě poustevníka, nestačí pouze občasná relaxace a nárazové cvičení. Při skutečně vážném zájmu je nutno obrátit se na odborníky. Každý z těch, kteří se nacházejí na některém vrcholku, něco umí, od každého se lze něco naučit.
Ekologie se rozšířila tak, že obsáhla jak vnější, tak i vnitřní svět. Nic nepomůže námitka, že jedinec nic nezmůže, že svět se tak jako tak řítí vstříc svému nevyhnutelnému osudu. Podle staré báje váží bůh 0siris jemnými vahami na jedné straně někdejší možnosti a na druhé straně skutečné výsledky ze života zemřelého. A je mu zcela lhostejné, v jaké zeměpisné šířce nebo za jakého režimu žil.
Váhy jsou nestranné, a ty rozhodnou.
Autor: František Benda, Foto: Internet