Poslední diskuse


Zdraví zobrazit diskusi

Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...

Práce zobrazit diskusi

Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...

Co se kde děje zobrazit diskusi

Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...

Středověké kauzy: Hereze na Monteforte

Publikováno: 20.01.15
Počet zobrazení: 1140
Autorka článku: Irena Novotná
Miláno. Psal se rok 1028, když arcibiskup Aribert z Milána s doprovodem zahájil svou pastýřskou pouť po diecézích svých podřízených biskupů a ozbrojeného vojska „capitanei“, které bylo pod jeho přímým velením.

Cílem této cesty byl připoutat je k diecéznímu stolci sv. Ambrože. V době, kdy se případ odehrává, bylo Miláno považováno za centrum křesťanství. Město se vyznačovalo bohatstvím, nezávislostí a kontrolovalo severojižní a západovýchodní obchodní cesty do Lombardie. Peníze pro starší duchovenstvo byly čerpány z účtů bohatých šlechtických rodin. Oběma stranám se vzájemná podpora jevila jako výhodná k posilování bohatství a vlivu.

Arcibiskup Aribert byl ambiciózní muž a měl velký zájem prosadit svou autoritu ve všech částech této obrovské provincie, která čítala 18 diecézí, Asti byla jedna z nich. Zřejmě celý případ Monteforte se mohl jevit z jedné strany jako vhodný strategický bod, ale z druhé strany mohl vzbuzovat obavy z učení, které se tam pěstovalo. Byla odmítána legitimita manželství a vleklý spor o status manželství znepokojoval církev celé 11. století.

Zřejmě jádro problému

Církevní autorita prosazovala celibát kněží, což naráželo na odpor, chtěla zrušit laický konkubinát a prosadit monogamní manželství, ale i proti tomu se zvedla velká vlna odporu, zvláště proto, že sexuální spojení nepatřilo do kompetence církve. „Bůh není potěšen manželstvím,“ napsal arcibiskup Gerald, v souvislosti s procesem v Arrasu, „které podněcuje lidi ke smyslnosti a rozkoši, jako kdyby byli zvířata.“ Ale z druhé strany mu jistě bylo jasné, že je třeba se vyvarovat odmítnutí manželství, které hlásali dualisté a manichejští …

Podezřelá hereze na Monteforte
V turínské diecézi dostal arcibiskup zprávu o podezřelé herezi na Monteforte v diecézi Asti. Vůdce heretiků Gerard byl přiveden k výslechu do Turína. Známý historik Landulf pořídil asi 75 let po této události záznam Aribertova vyšetřování. Je zřejmé, z pořízeného textu, že Gerard odpovídal arcibiskupovi na otázky s pevnou důvěrou zasvěcence. Landulf zaznamenal tato slova: „Bohu všemohoucímu vzdávám nekonečné díky, že se tak pozorně přičiňuje o mé prověření. A On, který tě znal od počátku v ledví Adamově, může zaručit, že žiješ v Něm a do Něj zemřeš a budeš oslaven.“

Objasňování víry skupiny

Gerard objasňoval víru své skupiny s celou vážností: „Vyznáváme a věříme,“ říkal, “ v Otce, Syna a Ducha svatého. Věříme opravdově, že jsme svazováni a rozvazováni těmi, kteří mají moc svazovat a rozvazovat. Přidržujeme se Starého a Nového zákona i svatých písem a čteme je denně.“ Ohledně odříkání se jevila Gerardova skupina jako asketická klášterní komunita přesně toho druhu, který se pak v Itálii později rozšířila až na to že, že Gerardova skupina stanovila celibát a mnišský způsob života jako povinný pro všechny.

Aribert ucítil herezi

V záznamu historika Landulfa stojí: „Poznav za určitými frázemi jeho mazanost a zlého ducha,“ zeptal se Gerarda na svatou Trojici. „Otec,“ pravil Gerard, “ je věčný Bůh, který na počátku vše stvořil a v němž všechny existují. Syn je duchem člověka, kterého Bůh miluje. Duch Svatý je porozuměním lidským úradků.“ Pak následovala otázka: „Co říkáte Kristovi, Slovu Božímu, zrozeného z panny?“ A pak následovala otázka na Gerardovy názory na manželství vzhledem k rozmnožování a budoucnosti lidstva, Gerard odpověděl: „Pokud bude lidská rasa ochotna „nedopouštět se zkažeností“ (rozuměj: sexuálního styku“) , bude se rodit bez koitu jako včely.“ Jde však o intelektuální reminiscenci, protože Sv. Ambrož i Isidor Sevilský a Alcuin chápali včely jako symbol čistoty. Otázkou bylo, zda v Gerardově skupině sehrály nějakou roli dualistické a novoplatónské vlivy. V jádru vnitřní disciplíny sekty byl jakýsi podrážděný asketicismus, který mohl být převzatý buď ze západní monastické tradice, či s messaliánské hereze, která byla rysem byzantského monastismu. Proč ne? V té době na jihu Itálie ještě existovala byzantská kolonie, která mohla být zdrojem těchto praktik. Možná, že byla také převzata z doby raného katarství.

V Monteforte nebyli žádní kněží a jádro tohoto hnutí tvořili milites a jejich podřízení (ne, jako to bylo u heretiků v Orléansu, kde byli duchovní s určitým přesahem do laického světa vyšší úrovně, a to představuje členy zcela slučitelné s intelektuální herezí). „Hereze dostoupila až k hraběnce a mohla zasáhnout sedláky z okolí Milána,“ – píše Landulf, a dále poznamenává:
“ … kteří denně šířili falešné nauky a stabilitu autority v okolí města, proto capitanei tvrdě zasáhli.“

Zátah se týkal jak mužů, tak i žen. Mezi nimi byla i jedna hraběnka. Veškeré pokusy obrátit heretiky na pravou víru byly zbytečné. Podle Landulfova výkladu „ti nejzvrácenější mezi nimi, kteří se dostali do Itálie z neznámých “ částí světa“prováděli misii mezi zvědavými sedláky, kteří přišli do města z venkova. Capitanei dali heretikům na výběr: buď hranici nebo kříž. Někteří si vybrali kříž a odvolali, většina však, zakrývající si tváře rukama skočila do plamenů.“

Landulf popisuje duel mezi dobrem a zlem, v němž je hereze odhalena a potrestána. Jeho hrdinou je arcibiskup, nikoliv zbožný laik, který pronikl k pravé povaze hereze tam, kde toho jiní nebyli schopni. Tato skutečnost tvoří součást Landulfova popisu svědomitého duchovního, pro kterého je potlačení hereze jednou z mnohých úspěšně splněných povinností, náležejících k jeho postavení. Podle Landulfa je hereze zvrácenost ale jeho zpráva postrádá Pavlovo démonické nadsazování.

Literatura: Lambert M. Středověká hereze str.36 a násl., poznámky z přednášek z církevního práva a církevních dějin včetně doporučené literatury, vybrané kapitoly ze Slovníku spirituality od autorů Stefano Fiores a Tullo Gofii, vyd. Karmelitánskýcm nakladatelstvím Kostelní Vydří v roce 1999.

Autor: Irena Novotná, Foto: Internet

Vaše komentáře

Celkem 0 komentářů (0 komentářů čeká na schválení)

Zanechte komentář: