Dnes je 23.11.2024, Svátek má Klement, zítra Emílie

Poslední diskuse


Zdraví zobrazit diskusi

Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...

Práce zobrazit diskusi

Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...

Co se kde děje zobrazit diskusi

Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...

Středověké kauzy: Patarenští

Publikováno: 13.01.15
Počet zobrazení: 1274
  Autorka článku: Irena Novotná
Ve středověku se vyskytlo mnoho heretiků, kteří vyčítali církvi nadměrné ústupky světské společnosti bohatství a moc. Trvali na tom, že mluví a jednají skrze Ducha svatého.

Toužili vrátit křesťanství charizmatický charakter, který zdůrazňoval Pavel z Tarzu. Ten se však příčí materiálnímu a politickému postavení církve ve společnosti. Naléhavá výzva k návratu ke kořenům, daleko od současné reality „stárnoucího světa“ a od církve, která v něm byla zakotvena, vzbudila všude reformátorské snahy. „Dictatus papae“ velkého papeže Řehoře VII. , XXIV. článek byl totiž v rozporu s celou dosavadní tradicí. Hlásal, že pouze s jeho souhlasem je poddaným dovoleno vznášet obžaloby., což mohla být výzva k laikům proti nehodným biskupům. Takto papež podporoval ozdravění kléru a tak usiloval o omezením spontánních hnutí, která by mohla rozvrátit uspořádání církve. V každém případě, reforma posílila primát římského biskupa nad církví, ale ve dvou ohledech se dostala do rozporu s jeruzalémským bodem či mýtem: delikátní otázka církevního majetku zůstala nerozhodnuta, hranice mezi klérem udílejících sedm svátostí a prostými věřícími byla od té chvíle velmi výrazná. 

 

„Komunita všech křesťanů, laiků a kleriků, se od nynějška nazývá a v budoucnu se nazývati bude křesťanstvo, nikoliv církev.“(H. Fuhrmann). 

 

Prvotní církev se znovu stane vzorem pro mnichy a kanovníky, stejně jako „nápodoba skutečného apoštolského života“, spočívající v žití nikoliv podle církevních předpisů, nýbrž v souladu s evangeliem – a ukáže se, do jaké míry se tisíce „pauperes Christi“- chuďásků Božích, potulných kazatelů pohybujících se na pomezí hereze, rozešli s „klerikální církví.“    

 

Situace v Miláně

 

Pokud jsme nahlédli do situace heretiků v 11. století, např. v orleánské kauze, pochopili jsme její pravděpodobný průběh – tzv. heretici se vyhýbali mluvit o své víře, ani za cenu krutého potrestání. Ale na počátku 12. století se hradba mlčení prolamuje a heretické epizody se zmnožují. Zatímco heretici 11. století hledali únik ze světa, tíhli k odříkání a nacházeli uspokojení v mnohdy výstředních názorech, ve 12. století přichází nová generace heretiků, která se projevuje jako agresivní reformátoři. A ti trvali na změnách v katolické církvi. A to způsobem, že se snažili přizpůsobit katolicismus svým vlastním ideám, Zatímco skupiny v 11. století šířily své názory tiše prostřednictvím osobních kontaktů, ve 12. století už volili jiné postupy. Své názory totiž šířili v otevřených kázáních a patřičně útočných, posluchače vybízeli k pozitivním akcím. Důvod byl zcela na místě, protože hněvivé davy strhávaly kříže a pálily je, dokonce se stalo, v případě Jindřicha Mnicha Le Mans, že povstalo celé město proti své vrchnosti. Hereziarchové uplatňovali i fyzické násilí. Například jistý Eon z l´Ětoile mobilizoval sedláky k vylupování kostelů v Bretani, Arnold z Brescie se spojil s vojskem republikánů a držel Řím proti papeži. Tanchelm z Antverp, ať ho již považujeme za heretického vůdce nebo za reformátora, používal vojenskou tělesnou stráž. 

 

 

 

 

 

Co heretici vyžadovali?

 

Heretici a jejich přívrženci požadovali, aby je jako celek, církev vyslechla a následovala je. Zde se již pomalu ukazuje zájem o sociální důsledky evangelií, ale i touha po radikálních změnách mezi kleriky a ve vztahu mezi církví a společností.

 

 

Cesta k reformě církve

 

Ortodoxní reformní hnutí vyšlo prvotně z mnišského prostředí a nižší vrstvy církevní hierarchie, které papežstvím velmi zmohutnělo a začalo i hýbat svědomím laiků. Pamfletická a kazatelská válka mezi císařskou a papežskou stranou zavedly diskusi o pravém místě církve ve světě i do těch kruhů, které se dosud takovými problémy nezabývaly. 

 

Na prahu gregoriánské reformy

 

Několik slov ke gregoriánské reformě: Revoluční program gregoriánů postavil církev před ideály, které však nemohly být nikdy zcela realizovány. Ale vyvolaly v některých kněžích a laicích představu svobodné církve, o níž se za stávajících okolností nedalo očekávat, že by mohl abýt zcela neplněna. Gregoriáni byli první, kteří mohli pracovat s lidovými a laickými hnutími, a proto náboženský zápal obyčejného člověka, který zažil reformu v rozvinutých centrech západní Evropy, mohl nalézat svou pravověrnou cestu. A to snad umožňuje vysvětlit skutečnost, že po dobu půl století se hereze nevyskytovala – tedy v době od popravy v Goslaru (v r. 1051 nařídil císař Jindřich III. pověsit v německém Goslaru několik kacířů) do opětovného vypuknutí lidové hereze.

 

Laické hnutí Pataria a boje proti simonii

 

Pataria bylo sociální a náboženské reformní hnutí v severoitalských městech v 2. pol. 11. stol., namířené proti vysokému duchovenstvu a feudálům. Za boje o investituru bylo pak  využíváno papeži proti vládě sálské dynastie v severní Itálii.

Tato bojovná doba byla významná tím, že v čele církve stanul Řehoř VII., nesmírně dominantní osobnost, která byla připravena otevřít dveře diskusi o otázkách uspořádání církve, jednoduše řečeno, byl pro reformu. Nabídl kritikům podporu proti simonii propadlým kněžím. Velkou roli v hněvu davů bylo velké sociální napětí. Chudí měšťané napadli feudální nobilitu a katedrální kléru, který žil „zkaženým životem“. Další příčinou byly protichůdné zájmy a císaře. Také laici měli na hnutí velký zájem a ti byli podporování nižším klérem.

 

Rytíř Erlembald a notář Landulf v čele Patarie

Tito dva bratři se postavili do čela hnutí Pataria jako laici a kázali. Za jejich působení byly nejen vydrancovány kláštery, ale také bojkotovány svátosti. Ačkoliv byl Landulf laik, tak kázal, i když k tomu neměl žádné oprávnění, (a za to byl kronikářem napadán).

 

A tehdy padlo slovo „hereze“

Byli to milánští konzervativci, které reformátory obvinili z hereze (v téže době výše postavení členové reformní strany v Římě používali slovo „hereze“ jako hanlivé označení morálních chyb kléru). Když reformátoři psali své polemiky, nebyla věnována taková pozornost striktnímu rozlišení mezi herezí a ortodoxií, ale užívání slova „hereze“ bylo velmi důležité. Totiž – pokud byla simonie kněží pokládána za herezi, pak extremistické činy proti nim se zdály oprávněné. Na konci svého života Erlembald se dostal velmi blízko k tomu, aby si kněžkou funkci uzurpoval pro sebe, protože rozhodoval o způsobu křtu. Protože se chtěl vyvarovat užití křižma, které posvětil „nemravný kněz“, používal křižmo vyrobené a udělované knězem z Patarie.

 

Velikonoční synod v Římě

V roce 1059 schválili pravověrní reformátoři na velikonočním synodu v Římě hranice: laikům zakázali naslouchat mším ženatých kněží. Patarenští nebyli heretici, ale postrádali vůli se postavit proti sakramentálnímu a doktrinálnímu systému katolické církve. Petr Damiani , jeden z nejradikálnějších reformátorů, vyjádřil vůči akcím v Patarii výhrady, které měly své  jisté oprávnění. Reformační zápal patarentských směřoval k otřesení veškeré církevní autority a uváděl do pohybu síly, jejichž působení a následky jejich působení nebylo možné předem odhadnout. To ale nemohlo zastavit podporu, kterou Řehoř VII. během svého pontifikátu poskytoval stejně, jako před tím, než byl zvolen papežem a a také tak činil papež Alexandr II., který svěřil Erlembaldovi korouhev a tím jej vlastně učinil typem praporečníka římské církve.

Když Erlembald padl v roce 1075 při pouličních bojích, vzdal mu Řehoř čest jako mučedníkovi. 

Ramihrdovo hnutí

 Veřejné ospravedlnění akcí proti nereformovanému kléru a bojkotu jejich svátostí stálo i za Řehořovou rehabilitací kněze Ramihrda, který byl upálen v Cambrai jako heretik, když odmítl přijímat svátosti z rukou nemravných kněží. Ramihrdus podnítil v Cambrai a jeho okolí hnutí, které bylo podobné Patarii. Biskup (byl přívržencem Jindřicha IV.,) ho dal upálit jako na výstrahu pro gregoriány. Mělo to všechno však jeden háček: Mezi bojkotem mší nereformovaného kněžstva a herezí, kterou můžeme nazvat směle donatistickou, vedla tenká hranice. Mše nemravných kněží nebyly platné a v reformní atmosféře  bylo velmi lehké se stát heretikem, Svým voláním po zakročení proti nemravným kněžím  žádalo gregoriánské hnutí po laicích jistou osobní zodpovědnost. Pocit osobní odpovědnosti byl na Západě v té době nový a pro budoucí rozvoj hereze byl opravdu osudný, což shledáme později.        

Literatura:

Mancolm  L. str. 64-68

Přednášky z církevních dějin – soukromý archiv

Autor: Irena Novotná, Foto: Internet

Vaše komentáře

Celkem 0 komentářů (0 komentářů čeká na schválení)

Zanechte komentář: