Poslední diskuse


Zdraví zobrazit diskusi

Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...

Práce zobrazit diskusi

Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...

Co se kde děje zobrazit diskusi

Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...

Středověké kauzy: Skandální Martialův kult

Publikováno: 27.01.15
Počet zobrazení: 1222
  Autorka článku: Irena Novotná
Nacházíme se v desátém století v Burgundsku. Doba je neklidná. Západní dualistická politika se nachyluje k císařské moci, a tak došlo k tomu, že poměr sil – duchovní a světské je vážně narušen.

Světská moc v podobě moci císařské usiluje o podřízení nábožensko-duchovního života a státnímu poručnictví. Co bylo třeba? Upravit dosavadní poměr mezi císařem a papežem, ale také nově promyslit postoj církve ke světu. Tyto dva důvody vedly právě k obrovskému zápasu mezi císařem a papežem, ke kterému záhy došlo. Nezbývalo nic, než myslet na reformu církve. Jejím zdrojem je čistě řeholní, klášterní uvědomění. Reformní hnutí proniklo do všech oblastí nábožensko-mravního života a zaměřilo se na jednotlivé změny. Leč, jeho cílem byl zásadně nový postoj k náboženským, politickým a kulturním otázkám. Ale tak působilo i navenek. Ale toto hnutí nezůstalo jen při narovnání sporů mezi státem a církví, ale zasáhlo veškerý duchovní život. Totiž, všude vedlo k novým, různorodým formám …

 

 

Historický rámec

 

Listinou z 11. září 910  založil Vévoda Vilém I. Akvitánský  v málo osídlené a ne příliš úrodné části Burgundska benediktýnský klášter  a daroval mu rozsáhlé území, které zcela vyňal ze své a jakékoli světské pravomoci. Ustanovil prvního opata  Berna, ale dal mnichům právo svobodné volby dalších opatů. 

 

Cluny se tak stalo autonomním a bylo podřízeno pouze papeži. To byla významná novinka, která se rychle rozšířila a počátkem 12. století  patřilo ke clunyjskému hnutí přes 1200 klášterů s 20 tisíci mnichy po celé západní Evropě.

 

 

Clunyjská reforma spočívala na:

 

  • přísně asketickém  klášterním režimu podle řehole Benedikta z Nursie 
  • péči o slavnou liturgii  a velkolepé kostelní stavby,
  • centrální pravomoci opata v Cluny,
  • vynětí z pravomoci místních šlechticů i panovníků.

 

S touto autonomií církve souviselo i hnutí „Božího míru“ (lat. Pax Dei), sebeobranných smluv církevních institucí a obcí proti soukromým válkám a násilí místní šlechty. V období slabé centrální moci bylo důležité, že církev zbavovala poddané povinnosti účastnit se loupeživých výprav jejich pánů a těm naopak hrozila vyobcováním (exkomunikací). 

 

Hnutí Božího míru
A podobně tomu bylo i v Hnutí Božího míru, které se zrodilo zřejmě na koncilu v Le Puy v roce 975, kdy biskup Guy vzal shromážděné laiky pod přísahu, že budou zachovávat míru, chránit církevní majetek a chudé lidi. Toto hnutí zaznamenalo největší rozkvět v Akvitánii pod patronací Viléma I., který byl vévodou v roce 990-1031. Adémar ve své kronice zaznamenal atmosféru v Limognes v roce 994, kterému vévoda přesedal. Za přítomnosti svatých ostatků lid složil vznešenou přísahu, že bude dodržovat mír pod hrozbou exkomunikace a interdiktu. Eschatologická očekávání zvyšovala nadšení davu u příležitosti milénia Kristova narození v roce 1000 a pak opět při miléniu jeho ukřižování v roce 1033. Posvátná síla světců byla používána k posílení míru a vymýcení lupičství a soukromých válek části vojáků, kteří těžili z královské moci a zhroucení karolínských struktur mocenské autority na jihu Francie. A právě díky tomuto náboženskému zápalu vznikla neobvykle široká aliance, která zahrnovala i prostý lid, mezi nimiž se v čase koncilu objevovala vyprávění o zázracích.
Boží mír nabídl vizi jednoty, míru a řádu, ale ve skutečnosti byly jakékoliv zisky pro ty, kteří neměli moc, nedostupné. Až na konci svého života vévoda Vilém pochopil, že Boží mír není masové hnutí (a možná o to už ani nestál). Hnutí, jehož cílem bylo prosazení zákona, existuje sice podle smlouvy i přísah dál, ale je zcela v rukou velmožů. Vnitřní napětí jednotu opět rozpojilo a nedůtklivé nadšení se u některých lidí proměnilo v rozkol a herezi. Pokud se někteří lidé obrátili proti svým církevním vůdcům, pomohla jim velká shromáždění nadšených davů pod širým nebem vítající.

 

Boží mír ukázal cestu k herezi domnělých „manichejců“, kteří se zříkali hierarchie, sakrálních budov a veškerého náboženského aparátu.   S posílením panovnické moci ve Francii ve 12. století  postupně ztratilo význam a zaniklo.

 

Zejména v době oslabení papežství kolem roku 1000 měli opati z Cluny velkou autoritu, byli rádci panovníků a jejich vliv zasahoval do celé tehdejší křesťanské Evropy. Někteří z nich dokonce odmítali nabídky, aby se stali papeži. Naopak o příklad clunyjského hnutí se opírala radikální reforma západní církve, jak ji zahájil papež Řehoř VII. ve druhé polovině 11. století. Spočívala ve snaze vymanit církev z moci a vlivu světských velmožů a učinit ji samostatným celkem. Tato snaha vyústila v tzv. boj o investituru. Ale to je obsahem další kapitoly. 

 

Co se stalo v Akvitánii – Martialův kult

 

V době, kdy se odehrávala již zmíněná tragédie na hradě Monteforte v Asti v Itálii, popisuje kronikář Adémar Chabannes heretické hnutí, jehož význam převyšuje dosavadní epizody. Právě to byl Adémar, který použil k označení tohoto hnutí postavu, která je považována za jednu nejskandálnější v ideové soustavě středověkých duchovních dějin, proroka Máního ze 3. století. Adémar píše: „poté se manichejci vyrojili po celé Akvitánii, sváděli lid obojího pohlaví a popírali svatý křest i moc kříže, církev i Spasitele světa, manželství i konzumaci masa, jak znělo jejich učení.“ 

 

Adémarovy zprávy následuje odhalení manichejských bezprostředně po tragédii u hrobu sv. Martiala v bazilice v Limoges, kde bylo v roce 1028 uprostřed půstu před svítáním v panice náhodně ušlapáno padesát dva mužů a žen.“ 

 

Je zajímavé, že posléze ve své kronice jakoukoliv spojitost manichejců s tragédií zamlžil. Co ho asi k tomu vedlo? Existují dvě hypotézy, které by měli jeho náhlý obrat mysli vysvětlit. První a docela pochopitelnou je ta, že celá událost by mohla diskreditovat hrob svatého Martiala a světcovu pověst, na jejímž vybudování vynaložil mnoho námahy, Další, velmi pozdní tradice tvrdí, že opat  Geofrey II. se pokoušel svádět nemravnými návrhy jednu dámu v bazilice a že následný skandál způsobil mezi lidmi paniku. Tragédie způsobila v kritickém bodě horečnaté historie náboženského oživení v Akvitánii zhroucení důvěry, kterou nadšené masy chovaly k mnišským a církevním strukturám. A způsobil nástup manichejského hnutí, které stálo mimo církev.    
Martialův kult – a bublina splaskla
Světec před touto tragédií byl v Akvitánii přijímán jako jeden z apoštolů, který prý při Poslední večeři přidržoval Ježíši k osušení rukou. Byl vyzván jedním řečníkem, Lombardem Benediktem z Chiusy, aby obhájil Martialův nárok na pozici apoštola. V přítomnosti naslouchajících však Adémar nebyl schopen podat přesvědčující důvod. Martialovo apoštolství ztratilo podporu. To bylo určité znamení, že na věrnost mas nelze spoléhat, lidé měli příležitost vyslechnout důkazy a samo si vybrat, zda náboženské vůdce přijmou či odmítnou.



A sv. Martial byl uctíván dál
Při vysvěcení nové baziliky, na jeho počest, byly přítomny obrovské zástupy. V roce 1028 byl uctít jeho ostatky i samotný vévoda. Ale důvěrné pouto mezi hnutím Božího míru a široce otevřeným náboženským nadšením se roztrhlo.
Vévoda rozhodl podniknout akce proti „manichejským“, a proto svolal do Charroux koncil biskupů a opatů s cílem „vymést herezi, kterou manichejští rozeseli mezi lidem.“ 


Literatura: Malcom, L. Středověká hereze, str. 40 – 42,

Fiores S. Goffi T.: Slovník spirituality, vybrané kapitoly,

Přednášky z církevních dějin včetně doporučené literatury, příslušná hesla ve Wikipedii 

Franzen, A. Církevní dějiny, str. 138 – 139

 

Autor: Irena Novotná, Foto: Internet

Vaše komentáře

Celkem 0 komentářů (0 komentářů čeká na schválení)

Zanechte komentář: