Poslední diskuse
Zdraví
Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...Práce
Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...Co se kde děje
Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...Barokní hudba : Následníci Jeana Batisty Lullyho
Autorka článku: JUDr. Irena Novotná Nyní se nacházíme v době vlády regenta Filipa Orléánského a Ludvíka XV.Na scénu vstupují pokračovatelé velkého Lullyho. |
André CAMPRA (1660 – 1744)
Lullyho nejvýznamnějším pokračovatelem na poli tragédie lyrique (i dramatických baletních žánrů) byl André CAMPRA (1660 – 1744) francouzský skladatel, rodák z Aix-en Provence, zemřel ve Versailles. Dožil se vysokého věku 84 let.
Výrazný a plodný představitel tragédie lyrique a opéra-ballet (včetně dalších francouzských scénických hudebních žánrů) v období mezi Lullym (1632-1687) a Rameauem (1683-1764) vrchol kariéry dosáhl Campra v době vlády regenta Filipa Orleánského, ale i Ludvík 15. mu v roce 1718 udělil vysokou roční penzi.
Vedle toho se věnoval žánru opéra-ballet, divertissement a dále desítky baletů, internodií ,desítky árií, divertissementů, kantáty, mše, moteta a duchovní kantáty.
Philippe Rameau (1683 – 1764)
Dovršitelem francouzské tragédie lyrique je Jean Philippe Rameau (1683 – 1764), slavný skladatel a významný teoretik. Rameau napsal celkem asi 40 oper a dramatických baletů (dodnes se hraje Castor a Pollux).
Skladatel, cembalista, varhaník, významný hudební teoretik, spolu s J.S.Bachem, G.F.Händelem, G.Ph. Telmannem a A. Scarlattim se jeví jako nejvýznamnější skladatelská osobnost pozdního baroka – a rozhodně nejvýznamnější francouzský skladatel tohoto období, dovršitel tradice založené Lullym. Ve srovnání s Lullym nebyl tak věhlasný na veřejnosti, nepohyboval se v prostředí královského dvora, neměl nikdy tak velký společenský (i mocenský) vliv plynoucí z různých výsad a králem udělených monopolů. Přesto je dovršitelem francouzské barokní hudby v řadě klíčových žánrů: především v tragédie lyrique a v baletu. Začal se jimi zabývat až v poměrně pozdním věku – svou první operu napsal cca ve svých 49 letech! Do té doby se živil jako běžný chrámový varhaník! Pokračoval v charakteristických stylových vlastnostech Lullyho oper – v silném podílu sborů a samostatných orchestrálních partií, u nichž prohloubil výrazovost a zvukovou plastičnost. Rozšířil orchestr, emancipoval dechové nástroje, znamenitě dokázal hudbou vyjádřit rozmanité dramatické situace a nálady.
Skladby pro cemballo
Vedle Couperina a významných francouzských clavecinistů, vynikl Rameau ve své tvorbě pro cembalo – tou se zabýval už dříve, ještě před tím, než se začal zabývat operou a baletem. Jeho cembalové skladby pokračují v tradici Fr. Couperina (o něm později) svou decentní a přitom detailní zvukomalebností, sklonem k ”programnosti”, stavebně-formální preciznosti a dokonalé nástrojové stylizaci Spolu s Couperinem, Bachem a Scarlattim tak Rameau patří k největším mistrům barokního cembala. .
Rameau jako hudební teoretik
Zásadní význam má Rameau jako hudební teoretik: jeho teoretické myšlení už má typické znaky osvícenského racionalismu. Jako první teoreticky objasnil v praxi už dlouho využívanýtonálně-harmonický princip: zavedl do nauky o harmonii pojem harmonická funkce a popsal a objasnil význam a fungování tří základních funkcí – T, S, D, včetně dalších harmonických jevů (teorie o vzájemné symetrické převratitelnosti akordů symetricky kolem základního tónu: známý ”rameauovský septakord” na 2. stupni vykládaný jako subdominanta s přidanou spodní septimou a užívaný často ve tvaru kvintakordu s přidanou sextou (tzv. sixte ajoutée). Při svých úvahách Rameau vycházel z přírodních akustických zákonitostí – tj. z alikvotní řady. Jeho klíčové teoretické dílo vyšlo tiskem roku 1722 s názvem ”Traité de l´Harmonie réduite ŕ ses Principes naturels”(Pojednání o harmonii na základě přirozených principů)
Autor: JUDr. Irena Novotná, Foto: Internet