Poslední diskuse


Zdraví zobrazit diskusi

Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...

Práce zobrazit diskusi

Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...

Co se kde děje zobrazit diskusi

Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...

Barokní hudba : Následníci Jeana Batisty Lullyho

Publikováno: 2.07.15
Počet zobrazení: 1430
  Autorka článku: JUDr. Irena Novotná
Nyní se nacházíme v době vlády regenta Filipa Orléánského a Ludvíka XV.Na scénu vstupují pokračovatelé velkého Lullyho.
 

André CAMPRA  (1660 – 1744)

Lullyho nejvýznamnějším pokračovatelem na poli tragédie lyrique (i dramatických baletních žánrů) byl  André CAMPRA (1660 – 1744) francouzský skladatel, rodák z Aix-en Provence, zemřel ve Versailles. Dožil se vysokého věku 84 let.

Výrazný a plodný představitel tragédie lyrique a opéra-ballet (včetně dalších francouzských scénických hudebních žánrů) v období mezi Lullym (1632-1687) a Rameauem (1683-1764) vrchol kariéry dosáhl Campra v době vlády regenta Filipa Orleánského, ale i Ludvík 15. mu v roce 1718 udělil vysokou roční penzi.

Vedle toho se věnoval žánru opéra-ballet, divertissement a dále desítky baletů, internodií ,desítky árií, divertissementů, kantáty, mše, moteta a duchovní kantáty.

 Philippe Rameau (1683 – 1764)

Dovršitelem francouzské tragédie lyrique je Jean Philippe Rameau (1683 – 1764), slavný skladatel a významný teoretik. Rameau napsal celkem asi 40 oper a dramatických baletů (dodnes se hraje Castor a Pollux).

Skladatel, cembalista, varhaník, významný hudební teoretik, spolu s  J.S.Bachem, G.F.Händelem, G.Ph. Telmannem a A. Scarlattim se jeví jako nejvýznamnější skladatelská osobnost pozdního baroka – a rozhodně nejvýznamnější francouzský skladatel tohoto období, dovršitel tradice založené Lullym. Ve srovnání s Lullym nebyl tak věhlasný na veřejnosti, nepohyboval se v prostředí královského dvora, neměl nikdy tak velký společenský (i mocenský) vliv plynoucí z různých výsad a králem udělených monopolů. Přesto je dovršitelem francouzské barokní hudby v řadě klíčových žánrů: především v tragédie lyrique a v baletu. Začal se jimi zabývat až v poměrně pozdním věku – svou první operu napsal cca ve svých 49 letech! Do té doby se živil jako běžný chrámový varhaník! Pokračoval v charakteristických stylových vlastnostech Lullyho oper – v silném podílu sborů a samostatných orchestrálních partií, u nichž prohloubil výrazovost a zvukovou plastičnost. Rozšířil orchestr, emancipoval dechové nástroje, znamenitě dokázal hudbou vyjádřit rozmanité dramatické situace a nálady.

Skladby pro cemballo

Vedle  Couperina a významných francouzských  clavecinistů, vynikl Rameau ve své tvorbě pro cembalo – tou se zabýval už dříve, ještě před tím, než se začal zabývat operou a baletem. Jeho cembalové skladby pokračují v tradici Fr. Couperina (o něm později) svou decentní a přitom detailní zvukomalebností, sklonem k ”programnosti”, stavebně-formální preciznosti a dokonalé nástrojové stylizaci Spolu s Couperinem, Bachem a Scarlattim tak Rameau patří k největším mistrům barokního cembala. . 

Rameau jako hudební teoretik

Zásadní význam má Rameau jako hudební teoretik: jeho teoretické myšlení už má typické znaky osvícenského racionalismu. Jako první teoreticky objasnil v praxi už dlouho využívanýtonálně-harmonický princip: zavedl do nauky o harmonii pojem harmonická funkce a popsal a objasnil význam a fungování tří základních funkcí – T, S, D, včetně dalších harmonických jevů (teorie o vzájemné symetrické převratitelnosti akordů symetricky kolem základního tónu: známý ”rameauovský septakord”  na 2. stupni vykládaný jako subdominanta s přidanou spodní septimou a užívaný často ve tvaru kvintakordu s přidanou sextou (tzv. sixte ajoutée). Při svých úvahách Rameau vycházel z přírodních akustických zákonitostí – tj. z alikvotní řady.  Jeho klíčové teoretické dílo vyšlo tiskem roku 1722 s názvem ”Traité de l´Harmonie réduite ŕ ses Principes naturels”(Pojednání o harmonii na základě přirozených principů)

Autor: JUDr. Irena Novotná, Foto: Internet

Vaše komentáře

Celkem 0 komentářů (0 komentářů čeká na schválení)

Zanechte komentář: