Poslední diskuse
Zdraví
Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...Práce
Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...Co se kde děje
Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...Barokní hudba : Velké postavy anglického hudebního baroka
Autorka článku: JUDr. Irena Novotná Ani Anglie se nedala zahanbit a vyslala do světa až k naší době velké talenty a představitele hudebního baroka. Nyní vás zvu do prostředí Westminsterského opatství, odkud vzešel Henry Purcell. Všimněte se si i dalších osobností barokního umění v oboru poezie. |
Co znamená žánr „MASQUE“
Masque byla původně jakási školská hra s výchovným a mravoučným účelem, provozovaná ve školách (hlavně klášterních). Zároveň to byl i druh lidového zábavného divadla (maškarní průvody a hry). Z obou těchto zdrojů se masque postupně vyvinula ve svérázný jevištní útvar vysoké dvorské kultury s hudbou a tancem, provozovaný v maskách (odtud název). a her. Tradiční masque dosáhla vrcholu v 17. století zejména zásluhou spisovatele a básníka a úspěšného divadelníka (přítele Shakespearova), autora především komedií a mravoučných her Benjamina (Bena) Jonsona (1572 – cca 1637).
Z tradice lidové masque vyrostla pak i ballad opera (1728 The Beggers Opera)
Nejvýznamnějším skladatelem anglické opery před Händelem byl
Henry Purcell (1659 – 1695 )
Byl anglický skladatel, varhaník a zpěvák – pocházel z hudebnické rodiny – otec Thomas Purcell byl tenorista a skladatel, působil ve Westminsterském opatství a též ve dvorních službách královských Henry Purcell byl jako chlapec zpěvákem královské kapely (Chapel Royal) a dostal zde hudební vzdělání
Z jeho života a hudební kariéry:
1673 se stal asistentem královské sbírky hudebních nástrojů a v letech 1675 – 76 byl zaměstnán jako kopista ve Westminsterském opatství
1677 se stal jako nástupce Matthewa Locka skladatelem pro housle na královském dvoře
1679 nastoupil po Johnu Blowovi jako varhaník ve Westminsterském opatství
1682 – jmenován varhaníkem královské dvorní kapely
od roku 1683 mu byl svěřen dozor nad královskými dechovými a klávesovými nástroji
Purcell zemřel náhle, 21.listopadu 1695, stár pouhých 34 let - když závěť napsal v den své smrti – příčina jeho smrti není dodnes jasná.. Pohřben ve Westminsterském opatství.
U m ě l e c k ý v ý z n a m Henryho Purcella
Purcell je jeden z nejvýznamnějších anglických barokních skladatelů, který vyšel z domácích tradic anglikánské i světské hudby, z domácích polyfonních tradic a obohatil je jednak o nosné a progresívní prvky italské, francouzské i německé, jednak o svůj vlastní osobnostní vklad vysoce talentovaného skladatele. Přísnou řemeslnou racionalitu svých předchůdců překonal vysokou emocionalitou a spontánností. Dodal své hudbě vysokou emocionalitu a bezprostřední působivost, znamenitě psal hudbu k činohrám, z níž četné koncertní suity (Abdelazer – nejznámější)
Opera Dido and Aeneas
Vznikla roku 1689 jako jediná Purcellova zcela prokomponovaná ”opera”. Je psána na anglický text a považována za nejvýznamnější anglickou operu 17.století. Je to stručné lyrické drama o Prologu a3 krátkých dějstvích – líčí smutný osud opuštěné Dido. Didonin žalozpěv před smrtí (When I am laid…”) je dokladem Purcellova mistrovství psychologické výrazové kresby.
Dílo se skládá z recitativů, árií (”Songs”) a sborů (ansámblů).
Opera má ”francouzskou ouverturu”, která byla tehdy všeobecně rozšířená – i u oper italských. Francouzská ouvertura ostatně nevznikla ve Francii, nýbrž v Itálii a ve Francii se pouze rozvinula.
Převahu měla ovšem v Anglii (stejně tak jako v Německu) opera italská ve stylu opery seria. Pěstovali ji zde jednak rodilí Italové (Bononcini, Porpora a další) jednak v Itálii vyškolení „neitalové“ a mezi nimi největší Georg Friedrich Händel.
Autor: JUDr. Irena Novotná, Foto: Internet