Poslední diskuse
Zdraví
Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...Práce
Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...Co se kde děje
Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...Jan Hus – kapitola 2
Autorka článku: Irena Novotná JAN XXII. vytřiďuje zrno od plev. Před volbou papeže Jana XXII. předcházely po smrti Klimenta V. Dva roky vakance. |
Byl to právě on, který zasadil konečný úder postupu široce rozvinuté hereze, která se objevila v prvních dvou desetiletí 14. století a rozšířila se od spirituálních františkánů k terciářům až k sympatizujícím sekulárním kněžím a laickým patronům ve městech. Území, zasažené touto herezí, se určitým způsobem kryje s kraji, kde před tím působilo katarské hnutí. Petr Jan Olivi se svými stoupenci však stáli proti katarům a valdenským, a rozhodně neexistuje žádná souvislost mezi katarským hnutím a herezí spirituálů. Je také nutno podotknout, že stará centra katarství byla situována na východ, zatímco spirituální hereze měla svá střediska ve dvou městech poblíž pobřeží – v Narbonne a Béziérs. Inkvizitoři likvidovali jádro hereze sedm až osm let a pronásledovali členy prvního řádu, zejména ty, kteří unikli zátahu, který na ně inicioval Jan XXII. v roce 1317. Krize byla u konce. Janova akce byla účinná, ale nějak přesně nesměřovala do středu problému, nad rozhodnutími quarundum exigit se vznáší dojem, že celá hereze spočívala v opozici vůči příkazům papeže. Hereze, které vzešly od františkánů, mystiků a z fantazie duchovních byly znepokojující. Ale proto, že by byly ohrožující, ale proto, že sympatizovaly slabá místa pozdně středověké církve.
V roce 1378, krátce po návratu papeže do Říma vypukla katastrofa. V tajných volbách byl papežem zvolen Urban VI. Proti tomuto muži se zvedl nelíčený odpor, v kardinálském sboru to vřelo. Když se k tomu ještě přidaly oligarchické postoje a nacionalismus, nemohlo to jinak skončit, než schizmatem. Výsledkem toho zmatku byly dva papežské stolce. Na jeden usedl v Avignonu KlementVII., na druhý v Římě usedl Urban VI. a jeho následovníci. Oba papežové se vzájemně exkomunikovali i se svými přívrženci a využívali možné a nemožné prostředky, aby dostali toho druhého z křesla. A nutnou odpovědí byl konciliarismus. K tomu vedla jednak snaha, aby bylo ukončeno schizma, druhý důvod byl úsilí o reformu papežství.
Třetí papež
Roku 1409, když bylo Mistru Jan Husovi 39 let, šest let před smrtí, na koncilu v Pise přívrženci koncilové strany navrhli třetího papeže, který vládl jako Alexandr V. Všechny tyto události spojené s debatami o reformě, ke které v potřebné míře nedošlo, způsobily, že lidé pojali nedůvěru k církvi, tato nedůvěra byla rozpoznatelná již dříve, ale velké schizma ji dodalo razanci. Zatímco na nejvyšších místech církevní hierarchie zuřil boj, ve městech a farních kostelech a charitativních bratrstvech, které se mimochodem stávala čím dál víc populárnější, se prosazovalo lidové náboženství. Zapojily se do něho široké vrstvy. Do módy přicházely spisy lidové zbožnosti v národních jazycích. Díky tomu se také rozšířily různé verze bible, a to nejen obvyklé překlady originálu, ale i kompilace a úvahy, které byly převážně spojené s mystickým hnutím pozdního středověku. Nastává rozkvět poutnictví a kultu svatých. V bohatých městech se vynakládaly obrovské sumy na výstavbu a výzdobu kostelů. Kazatelé snadno přitahovali velké zástupy a z nich jednotlivci, pro tuto dobu charakterističtí proroci, mystici či reformátoři si získávali obrovskou úctu. Antiklerikalismus představoval přirozený doprovod hlavních nezdarů vedení církve a jejich zlořádů. Laické sbory byly méně ochotné přijímat církevní vedení per se.
Fenomén udavačských kázání a satirická antiklerikální tradice
Nízké mínění o kléru v tomto období posílily určité prvky, které působily v samotném kněžstvu. Byla to například udavačská kázání. Musí se vzít také na vědomí existenci literárně satirická antiklerikální tradice. Také mezi duchovními běžně kolovaly vtipy o duchovních, jak již ve 12. století dokládají výroky Waltera Mapa.
Růst extrémismu
Rysem doby byl růst extremismu, spojený s politickými a ekonomickými potížemi. V roce 1337 vypukla stoletá válka a skončila v roce 1453. Po všech hrůzách spolu s vypuknutím černého moru, který stoletá válka způsobila, budila v lidech pocit božího hněvu, což vyvolalo v širokých vrstvách vlnu flagelantství.
Postoje církevních autorit se k flagelantství projevovaly různě, laické hnutí se věnovalo masovému pokání bez církevní kontroly. Nakonec Kliment VI. Flagelanty v roce 1349 odsoudil.
Na scénu přicházejí nové postavy
Začínají se objevovat nové myšlenky. Duns Scotus byl skotský františkán, který zemřel v roce 1308. Podrobil kritice názory Aristotela a Augustina a vynalezl nové odborné termíny. Silný proud myšlení přináší Vilém Ockham. Představoval pramen myšlení, který je poněkud nepřesně označován jako nominalismus. Ockham došel na této cestě daleko dál, než Scotus a jeho výklady o absolutní svobodě a všemu nadřazené moci boha, které byly podepřeny řadou brilantních paradoxů, prohloubily propast mezi člověkem a nepoznatelným bohem a zjevně podkopávaly tradiční morální teologie. Rozum nemohl podepřít víru, která spočívala na zjevení a autoritě.
Autor: Irena Novotná, Foto: Internet