Poslední diskuse
Zdraví
Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...Práce
Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...Co se kde děje
Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...Pracovat s radostí přináší větší úspěch
Autor: Eva Holečková Naprostá většina z nás (99 %) se domnívá, že když děláme věci s radostí, dosáhneme tak většího úspěchu v čemkoliv. Šťastný a radostný člověk je podle 94 % Čechů i v práci produktivnější. |
Receptem na radost je pak na základě odpovědí populace zejména nebrat věci jako samozřejmost. Vyplývá to z průzkumu*, který letos provedla značka Johnnie Walker v rámci své kampaně „Užívej si cestu a dojdeš dál“ s cílem poukázat na to, jak nezastupitelné místo radost má při dosahování životních úspěchů.
Češi se radují často, i když jen málo z nás se nahlas směje. Tento pocit nám nejčastěji přináší naše děti.
Přestože si mnoho z nás stojí za tím, že pro radost bychom se neměli trápit minulostí či budoucností, jen málo kdo to skutečně dělá. V práci je pak pro nás radost zásadní, abychom byli spokojeni. Za naše životní úspěchy pak považujeme nejčastěji ty v práci a rodině a co je zajímavé, 83 % Čechů uvedlo, že jich dosáhli snáze, když se při cestě k nim radovali.
Co nám přináší radost a jak ji prožíváme? Peníze nás nezajímají
Češi se radují často. Bez mála polovina z nás uvedla, že se radovala během posledních 2 dnů, ať už z jakéhokoliv důvodu. Téměř pětina Čechů uvádí, že měla v poslední době radost ze svých dětí. Každého desátého Čecha dělá šťastným jeho partner. Radost nám ale přináší také práce, kterou uvedlo 7 %. Zajímavé je, že peníze či výplata pro nás nejsou nijak zvláště spjaty s pocitem radosti, těší se z nich jen 2 % dotázaných.
Nejvíce pak projevujeme radost úsměvem (25 %) a dobrou náladou (24 %). Naopak hlasitým smíchem se naposledy radovalo jen 12 % populace. Pouze 3 % Čechů skáče, tancuje, křičí, zpívá nebo uspořádá oslavu.
Češi radí: Neber věci jako samozřejmost a budeš mít radost
Otázkou, jak mít v duši radost, se zabývá i novodobá studie Joynomics, kterou sestavil americký psycholog a přírodovědec Matt Killingsworth. Ten definuje hned 4 principy radosti, se kterými Češi více než souhlasí a seřadili je následovně. 97 % z nás se ztotožňuje s tvrzením, že důležité je nebrat věci jako samozřejmost. Také jsme přesvědčeni, že je nezbytné být milí k ostatním a dělat dobré skutky (95 %). Jako další cestu k radosti vidí 88 % z nás v tom netrápit se minulostí či budoucností a zabývat se tím, co je teď. Na poslední, ale neméně důležité příčce zůstává předsevzetí být fyzicky aktivní (82 %).
Když se pak podíváme na to, jak své rady aplikujeme v praxi, nejčastěji dodržujeme zásadu nebrat věci jako samozřejmost (94 %). Naopak pouze 29 % z nás dokáže zůstat v přítomnosti a neřešit co bylo a bude. „Lidé někdy uvažují o štěstí jako o něčem vzdáleném, jako o nedostižné výhře, kterou mohou získat až po letech tvrdé dřiny. Spojují si štěstí s konvenčními známkami úspěchu, jako jsou vyšší plat nebo velký dům.
Shromažďujeme ale stále více důkazů o tom, že když prožíváme radost už během samotné cesty, úspěch se dostaví s větší pravděpodobností,“ uvádí Killingsworth.
Radost je u Čechů klíčem ke spokojenosti v práci
Pro více jak 8 z 10 respondentů je důležité mít práci, která je bude bavit. Tři pětiny pak ocení příjemný kolektiv a ještě o něco méně z nás (59 %) těší příjem. Pokud se pak podíváme samostatně na muže ve věku 25-45 let, kteří vydělávají čistého nad dvacet tisíc korun měsíčně, peníze jsou pro ně důležitější a uvádí je 7 z 10, stále však u nich na prvním místě vede práce, kterou budou dělat s radostí (81 %). „Studie ukazují, že šťastní lidé jsou produktivnější, kreativnější a lépe se s nimi spolupracuje. Jsou odolnější vůči problémům a oblíbenější ve svém okolí,“ vysvětluje Killingsworth ve své studii Joynomics.
Podle Čechů nás k úspěchu dovede píle a snaha
85 % z dotázaných si myslí, že k úspěchu je s největší pravděpodobností přivede píle a snaha, následuje tvrdá práce (72 %) a potřeba je i štěstí (69 %). Více jak polovina Čechů vidí klíč k úspěchu také v sebevědomí (68 %), obětování volného času (65 %) a radosti z vykonaného (63 %).
Největšího životního úspěchu dosáhla jedna čtvrtina populace v práci (26 %) a čtvrtina za něj považuje svou rodinu (25 %). Dále je za úspěch považováno vzdělání (16 %) a dobře vychované a úspěšné děti (13 %). Nejobtížnější je pro Čechy uspět v osobním rozvoji a osamostatnění se (23 %), velmi obtížné je pro ně i dosáhnout úspěchu ohledně peněz (23 %).
Pro více než 8 z 10 respondentů bylo dosažení největších celoživotních úspěchů snadnější, když si cestu k nim užívali. „Tento fakt potvrzuje nejen jmenovaná studie, ale i naše vlastní zkušenost. Právě čirá radost z práce pomohla před téměř dvěma sty lety mladému muži založit a vybudovat podnik s jeho jménem, který dnes nabízí jednu nejprodávanějších skotských whisky“, uvádí Guy Escolme, ředitel značky Johnnie Walker.
Autor: Eva Holečková, Foto: Internet