Poslední diskuse


Zdraví zobrazit diskusi

Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...

Práce zobrazit diskusi

Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...

Co se kde děje zobrazit diskusi

Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...

Předbělohorská doba – část 1.

Publikováno: 8.12.15
Počet zobrazení: 1997
  Autorka článku: Irena Novotná
Úvod k oddílu Předbělohorská doba.

V předchozím seriálu k 600-stému výroční upálení M. J. Husa jsme se rozloučili s úsekem českých dějin Kostnickým koncilem s upálením M. J. Husa a po roce po této události Jeronýma Pražského. Zvu vás nyní do dalšího údobí českých dějin, které se budou odehrávat v polovině 16. století do poloviny 17. století. Budeme sledovat dějinné události, příslušející do období reformace a protireformace. A nebude to radostné čtení, protože nás čeká pohnutá doba předbělohorská a pobělohorská, o kterých si myslíme, že předznamenala společenský, ekonomický, politický a státoprávní vývoj v Čechách a na Moravě až do moderní doby. Nuže, osvěžme si paměť tímto vyprávěním z úseku českých dějin, které sdílely i osudy i jiných národů, které Čechy zeměpisně bezprostředně obklopovaly či jim byly vzdálené.       

Za Maximiliána II. a Rudolfa II.

Protestanští stavové kladli do Maxmiliána II. (1564 – 1576) velké naděje, ale ty se zcela nenaplnily. V té bouřlivé době se snažil klidem a částečnými ústupky zmírnit náboženské vášně s tím, že by se měla obnovit církevní jednota. Proto také nespěchal se zákonnou úpravou evangelických církví ve svých državách.

V roce 1566 na země habsburské opět udeřil turecký sultán Soliman II. Do dějin vstupuje jméno Mikuláš Zrinský, charvatský bán, který hrdinně bránil Siget, a jen sultánova smrt zlomila prudkost jeho útoku.

Císař Maxmilián II. se chystal k velké odvetné válce, ale nedostatek financí ho přiměl, aby roku 1568 uzavřel nevýhodný mír, a tak byl nucen udržovat hraniční posádky v Uhrách.

Boj o českou konfesi

Jeho tíživé situace využili rakouští stavové, a v roce 1571 si na císaři vynutili náboženskou koncesi pro augšpurské vyznání. Také v Čechách se evangelická strana domáhala zákonné záruky náboženské svobody a práva obsazovat konsistoř pod obojí svými přívrženci. Císař sice dlouho otálel nad takovými kroky, k nimž byl donucován, ale když mu byly odepřeny daně, přistoupil k jednání o těchto otázkách na dlouhém sněmu v roce 1575. Své odklady odůvodňoval různosti reformovaných stran v zemi, luterští a Jednota bratrská se společně dohodli na společném vyznání, českou konfesi, v níž se vyhnuli vzájemným sporům. Císař Maxmilián se nedal přinutit ani v tomto případě k písemnému závazku, ale česká konfese byla jím stvrzena ústně. K její ochraně si mohli stavové zvolit své defensory. Při tom se však císař nevzdal svého práva obsazování konzistoře a nezrušil ani starší zákony proti Jednotě bratrské.

Za vlády Rudolfa II. (1570 – 1612)

Po smrti Maxmiliána II. nastoupil na trůn jeho nejstarší syn Rudolf II. Ten zdědil všechny otcovy země, a také císařskou hodnost, jeho ostatní bratři jen některé důchody. Od roku 1583 se usadil trvale v Praze, ale neučinil ji střediskem svých zemí. Ústřední úřady zůstaly ve Vídni.

Protireformace za jeho vlády

Za jeho vlády protireformace v habsburských zemích vybujela. Dokonalé obnovení katolicismu bylo provedeno v Tyrolsku arciknížetem Ferdinandem, po jehož smrti roku 1594 jeho země připadla Rudolfu II.  V českých zemích byly pokroky katolické víry zahájeny činností katolické menšiny, probuzené působením jezuitů. Jezuité začali budovat nové koleje v Krumlově, Jindřichově Hradci, v Chomutově a v Kladsku. Na Moravě zapustili kořeny v Olomouci a Brně. Do čela toho hnutí se postavil Zdeněk Popel z Lobkovic, Jaroslav Bořita z Martinic a Vilém Slavata z Chlumu. I když tato strana neměla velký počet členů a stoupenců, její výhodou bylo, že držela značné bohatství, měla u dvora velký vliv a mohla se opřít o spojenectví se španělskými vyslanci a papežským nunciem.

Válka turecká

Roku 1593 se s pohraničních bojů vyvinul nový a velký zápas mezi osmanskou a habsburskou stranou. Císařské vojsko bylo úspěšné, zvláště, když sedmihradský vévoda Zikmund Bathory roku 1602 vydal Sedmihrady a Zátisi císařovi. Turci žádali o mír a Rudolf II. doufal, že obnoví císařskou moc jejich úplnou porážkou. Jeho okolí využilo vítěznou náladu k ráznému postupu proti reformaci. Roku 1602 byly obnoveny staré mandáty proti Jednotě bratrské a proti evangelíkům se začalo přísněji postupovat, hlavně v královských městech a na korunních statcích. Stavové, vedeni učeným rytířem Václavem Budovcem z Budova se marně ohrazovali proti nastalé situaci v neprospěch evangelíků.

 

 

Bočkajova vzpoura

V roce 1604 se proti protireformační politice císařských zástupců a jezuitů rázně ohradila uherská šlechta, v jejímž čele stanul Štěpán Bočkaj. Ten opanoval severní Uhry a roku 1605 zplenil jihovýchodní Moravu. Turci vystoupili na bojiště s novou silou. Dosavadní vojenské úspěchy císařských vojsk byly ztraceny. Arcikníže Matyáš byl nucen vstoupit do mírových jednání s dvojím nepřítelem. Vídeňskou smlouvou v roce 1606 povolil Uhrům náboženskou svobodu a Bočkajovi postoupil Sedmihradsko se Zátisím jako doživotní knížectví. Mírem, umluveným brzy potom v Toroku na Žitvou, ponechal Turkům dosavadní panství V Uhrách. Až potom Turci přestali požadovat dřívější poplatky.  A tak, tím byly naprosto zmařeny velké naděje císařského dvora a Rudolf II., se proto zdráhal uzavřít dvojí mír. Matyáš se postavil na odpor proti tomuto rozhodnutí a mezi oběma bratry vzniklo velké napětí.

Spor o nástupnictví mezi Rudolfem II. a Matyášem

Císař Rudolf II. nebyl ženatá a neměl dědice. Avšak svého bratra Matyáše nechtěl výslovně uznat svým nástupcem. Matyáš však na svou stranu získal většinu knížat a neváhal se postavit proti císaři.

Uherští stavové a rakouská protestantská šlechta se v roce 1608 domluvili na sněmu v Prešpurku na konfederaci. K ní přistoupili i stavové moravští, vedení předním šlechticem Jednoty bratrské, Karlem Starším ze Žerotína. V čele velkého vojska táhl Matyáš proti Praze a žádal české stavy, aby se s ním spojili. Ale čeští protestanté za slib rozsáhlých ústupků, jak politických, tak i náboženských, zůstali při císaři.

Libeňský mír

Jejich vlivem došlo v červnu roku 1608 v Libni k smírnému vyrovnání. Císař uznal Matyáše za následníka a postoupil mu hned Uhry, rakouské země a Moravu. Sám si ponechal Čech, Slezsko a Lužici. Rozkol habsburského rodu znamenal ve svých důsledcích vítězství stavů a reformace proti reformačním krokům císařského dvora. Stavové zemí Matyášových si vymohli potvrzení politických a náboženských svobod.

Rudolfův majestát

V zemích, které spadly pod Rudolfovu vládu, se stavové také domáhali, aby císař uznal politické a náboženské svobody. On se tomu však bránil. Ale vůdci evangelické strany, mezi nimiž byl Václav Budovec z Budova a Petr Vok z Rožmberka, se spojili se Slezany a roku 1609 donutili císaře podepsat majestát, který zaručoval české konfesi zákonné právo v zemi. Ten postupoval stavům utrakvistickou konsistoř a universitu, povolil jim volbu defensorů k ochraně náboženských svobod. Na straně katolické si protestanté vymohli smlouvu, kterou se povolovaly jejich souvěrcům chrámy a školy v městech a na statcích královských.  Podobné svobody si vymohli i Slezané.

Pasovský vpád a císařův pád

Císař Rudolf II. byl roztrpčen. Pomocí Leopolda, biskupa pasovského, svého bratrance, chtěl násilně zvrátit nové poměry. Vpád soldatesky sebrané v Pasově do Čech skončil porážkou. Matyáš pomocí českých stavů donutil císaře roku 1611 se vzdát vlády ve svůj prospěch i v Čechách. Sesazený Rudolf II. zemřel na počátku roku 1612 a tak Matyáš dosáhl císařské koruny.

Autor: Irena Novotná, Foto: Internet

Vaše komentáře

Celkem 0 komentářů (0 komentářů čeká na schválení)

Zanechte komentář: