Dnes je 23.11.2024, Svátek má Klement, zítra Emílie

Poslední diskuse


Zdraví zobrazit diskusi

Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...

Práce zobrazit diskusi

Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...

Co se kde děje zobrazit diskusi

Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...

Právní okénko pro důchodce: Novely zákonů, platné od 1.2.2016

Publikováno: 26.01.16
Počet zobrazení: 2954

images1Jedná se o Předpis č. 200/2015 Sb. – - viz zde,  Zákon, kterým se mění zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 551/1991 Sb., o Všeobecné zdravotní pojišťovně České republiky, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 280/1992 Sb., o resortních, oborových, podnikových a dalších zdravotních pojišťovnách, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění, ve znění pozdějších předpisů.

Transpozice Směrnice EU

Transpozicí Směrnice č. 2011/24/EU – viz zde se značně rozšiřují práva tuzemských pojištěnců, ale i zahraničních pacientů. Nově musí být pojištěncům garantována náhrada nákladů, které byly vynaloženy na zdravotní služby v rámci EU, přičemž tato náhrada musí být vždy v takové výši, v jaké by pojišťovna uhradila zdravotní služby ve státě pojištění, nejvýše však do částky, jaká byla v jiném členském státě EU uhrazena.

Poskytování informační služby

Všem pojištěncům, popř. pacientům, a to jak tuzemským tak z členských států EU, bude poskytována informační služba tzv. vnitrostátním kontaktním místem. Informace se budou týkat poskytování zdravotních služeb v jiných členských státech EU a na žádost budou poskytovány informace týkající se poskytování zdravotních služeb na území České republiky.

O čem budou informace poskytovány?

Informace budou poskytovány zejména o právech a nárocích pacientů, dostupnosti zdravotních služeb, o poskytovatelích, o kontaktních údajích vnitrostátních kontaktních míst, o úhradách a náhradách za poskytnuté služby apod.

Kdo bude informace poskytovat?

Mezi dotčenými subjekty, kterými jsou zdravotní pojišťovny, pojištěnci, pacienti z jiných členských států EU, poskytovatelé zdravotních služeb (zdravotní péče), Centrum mezistátních úhrad (dále jen „CMÚ“) a Ministerstvo zdravotnictví, bude též přímo dotčeným subjektem právě subjekt vykonávající funkci vnitrostátního kontaktního místa, tomu nová právní úprava přinese zejména povinnosti spojené s výkonem činnosti spočívající v poskytování informací.

Změna zákona o veřejném zdravotním pojištění

Změna zákona o zdravotním pojištění se týká několika oblastí poskytování zdravotní péče a služeb. Po naše účely jsem vybrala několik témat z novelizovaného zákona o veřejném zdravotním pojištění, která se týkají běžných životních situací. Ostatní ustanovení zde nezměněné jsou obsaženy v zákoně v odkazu.

Zdravotní pojištění v cizině

Hlavními body změn, které budou účinné od 1. 2. 2016 řeší situaci pojištěnce, musí předložit doklad o uzavřeném pojištění v cizině a jeho délce. Pokud nepředloží příslušné zdravotní pojišťovně doklad o uzavření zdravotním pojištění, je povinen doplatit zpětně pojistné tak, jako by k odhlášení nedošlo a nebude se vymáhat penále. Zákon také řeší případ dlouhodobého pobytu pojištěnce v cizině, před kterým neučinil příslušné prohlášení, neplatil pojistné a po celou dobu pobytu v cizině nečerpal hrazené služby.

Oznámení o narození dítěte zdravotní pojišťovně

Dále zákon řeší případ matky dítěte, která není zdravotně pojištěna. Jde o to, že po narození dítěte je třeba jeho narození oznámit zdravotní pojišťovně. V případě, že matka není zdravotně pojištěna, tak oznámení o jeho narození učiní buď zákonný zástupce, opatrovník nebo poručník dítěte té zdravotní pojišťovně, u které je pojištěn otec dítěte v den jeho narození.

Kdy a jak je možno změnit pojišťovnu

Pro změnu zdravotní pojišťovny zákon stanoví, že ji lze povést jednou za 12 měsíců, a to vždy jen k 1. dni kalendářního pololetí bezprostředně předcházejícího tomu, ve kterém má ke změně zdravotní pojišťovny dojít, nejpozději 3 měsíce před požadovaným dnem změny. Přihlášku ke změně zdravotní pojišťovny lze podat pouze jednu v kalendářním roce; k případným dalším přihláškám se již nepřihlíží, a to ani tehdy, jsou-li podány ve stanovené lhůtě. Pojištěnec je oprávněn změnit zdravotní pojišťovnu i ve lhůtě kratší, pokud

a) zdravotní pojišťovna, u které je pojištěn, vstoupila do likvidace,

b) byla nad zdravotní pojišťovnou, u které je pojištěn, zavedena nucená správa, nebo

c) došlo ke sloučení zdravotních pojišťoven, které se týká i zdravotní pojišťovny, u které je pojištěn, a to vždy k prvnímu dni 3 kalendářních měsíců následujících po měsíci, ve kterém k události podle zákona došlo.

Kdy se stává narozený pojištěncem zdravotní pojišťovny

Je nutno zdůraznit, že novela zákona o veřejném zdravotním pojištění neumožňuje výběr zdravotní pojišťovny při narození dítěte. Dítě dnem narození se stává pojištěncem zdravotní pojišťovny, u které je pojištěna matka dítěte v den jeho narození. Pokud matka pojištěna není, pak u té pojišťovny, u které je pojištěn jeho otec.  Teprve až po tom, co je dítěti přidělen rodné číslo může změnu zdravotní pojišťovny provést jeho zákonný zástupce, opatrovník nebo poručník a to ke dni, jak je stanoveno v zákoně.

NOVELA ZÁKONA O OCHRANĚ SPOTŘEBITELE

Od 1. 2. 2016 vejde do účinnosti novela zákona o ochraně spotřebitele, tedy novela zákona 634/1992 Sb. ve znění pozdějších předpisů. Myslím, že pro Vás je tento zákon důležitý a bylo by jen prospěšné, kdybyste se, milé babičky a dědečkové, s ním blíže seznámili, protože chrání každého, kdo se setkal s nepoctivostí na trhu, podvodem od podomních obchodníků, problémy při reklamacích a s jinými záležitostmi, které ztrpčují nepřipraveným lidem život. Novela tohoto zákona, která, jak už bylo uvedeno, bude účinná od 1. 2. 2016 a již nyní si ji můžeme prostudovat. Současně se seznámíte i se Směrnicí Evropského parlamentu a Rady a Rady č.2013/11/EU ze dne 21. 5. 2013, o alternativním řešení spotřebitelských sporů (dále jen ,,směrnice“), a  Nařízení č. 524/2013 ze dne 21. 5. 2013 o on-line řešení sporů (ADR-ODR) (dále jen ,,nařízení“).

Praxe v Unii

Za prvé, uvedené nařízení vytváří prostředí pro řešení sporů on – line na úrovni Unie a má mít podobu internetové stránky, která nabízí pro všechny jednotné místo, na které se mohou obrátit všichni spotřebitelé, ale i obchodníci, kteří chtějí řešit spory mimosoudní cestou, které vznikly v souvislosti s transakcemi, které byly on – line prováděny.  V praxi by to mělo vypadat tak, že každý, kdo chce podat stížnost, vyplní elektronický formulář pro podávání stížností. Bude dostupný ve všech úředních jazycích orgánů Unie a k tomu bude možno připojit i příslušné dokumenty.

Nyní, před novelou

Toto všem dostupné prostředí bude bezplatným nástrojem elektronické správy případů pro subjekty alternativního řešení sporů a pomůže vést postup řešení sporu se stranami on-line. V naší zemi to není zase tak velká novinka. Tento způsob byl zaveden Společností d ‘Test již v roce 2013 na základě projektu – viz zde . Společnost d ´Test má právní poradce, kteří k Vaší stížnosti vypracují stanovisko a obchodníka, na kterého si eventuálně budete stěžovat, kontaktují s výzvou, aby případ řešil. Snaží se zprostředkovat dosažení dohody mezi spotřebitelem a podnikatelem ve sporech, které by jinak putovaly k soudu.

Jak to bude po účinnosti novely

Novela tuto pravomoc dává do rukou České obchodní inspekce (známá ČOI), a pro všechny obdobné soukromé subjekty bude zakázanou činností.

Novelu předložilo Ministerstvo průmyslu a obchodu a položilo si tři cíle:

  • Vytvořit zcela nový systém mimosoudního řešení spotřebitelských sporů, který bude ladit s evropskou legislativou,
  • upřesní právní úpravu nekalých obchodních praktik
  • upraví pravomoci dozorových orgánů

Ucelený systém mimosoudního řešení spotřebitelských sporů bude vypadat takto:

Česká obchodní inspekce = obecný subjekt

Finanční arbitr,

Specializované úřady

Český telekomunikační úřad

Energetický regulační úřad

V praxi to bude vypadat takto:

Pokud se nepodaří spotřebiteli, tedy Vám vyřešit spor s obchodníkem – prodávajícím přímo, můžete podat návrh na řešení sporu, návrh lze podat do 1 roku ode dne, a to nejpozději, kdy jste kontaktovali druhou stranu, třeba dopisem, e-mailem nebo osobně jste s ní jednali (prokazatelným způsobem) – dále viz podrobnosti přímo ze zákona. Jak je patrno z citované části zákona, jsou v něm upraveny i náležitosti návrhu na zahájení mimosoudního řešení, dále otázky doručování a způsoby ukončení řízení. Postup obchodní inspekce a pověřených subjektů je uveden v části  4 zákona – viz zde.

Pojem konciliace

Pod pojmem konciliace rozumíme určitý proces, kdy pracovník České obchodní inspekce povede obě strany sporu k jeho urovnání jako nezávislý prostředník. Bude nápomocen radou a názorem, ale nebude o sporu rozhodovat. Výsledkem řízení je uzavření dohody stran.

Registr o spotřebiteli

Ustanovení § 20z – viz zde a násl. upravuje podmínky pro informační databázi o bonitě a důvěryhodnosti spotřebitele. Podle odst. 1 uvedeného paragrafového znění jde o ochranu práv a právem chráněných zájmů prodávajících i spotřebitelů v plnění závazků. Na základě údajů z informačních databází se mohou prodávající vzájemně informovat o identifikačních údajích spotřebitelů a o záležitostech, které vypovídají o bonitě, platební morálce a důvěryhodnosti spotřebitelů, a to i v případě, kdy je jim podle jiného zákona uložena povinnost mlčenlivosti. Registr může provozovat právnická osoba, která není prodávajícím a jejím hlavním účelem není podnikání (dále jen „provozovatel“), za podmínek stanovených tímto zákonem. Pro vzájemné informování a zpracování osobních údajů v registru není zapotřebí souhlasu spotřebitele.

Úprava činnosti informačních databází

Tato část novely zákona o spotřebiteli, které vejde v účinnost dnem 1.2. 2016 upravuje činnost informačních databází o bonitě a důvěryhodnosti spotřebitele, který známe pod pojmem registr dlužníků. Mimo jiné zákon stanoví, že pro vzájemné informování a zpracování osobních údajů není třeba souhlasu spotřebitele.

V čem tedy spočívá význam změny?

Význam změny spočívá v tom, že je odstraněn dosavadní nedostatek v situaci, že pokud podnikatel zadával údaje do registru dlužníků, před zadáním vyžadoval souhlas ze zpracováním údajů, které mohl spotřebitel kdykoliv odvolat a jeho údaje byly kdykoliv vymazány. Datem účinnosti novely mohou být splatné závazky spotřebitele v registrech evidovány vždy. A pokud spotřebitel neprojeví nesouhlas, mohou být uvedeny i závazky nesplatné nebo i dokonce potenciální závazky spotřebitele.

A co je nejdůležitější?

Údaje lze do registru dlužníků zapisovat i navzdory povinnosti mlčenlivosti. Registry dlužníků tak mohou lépe sloužit svému účelu.

Zdroj: Předpisy a Důvodová zpráva. Zpracovala: JUDr. Irena Novotná

Vaše komentáře

Celkem 0 komentářů (0 komentářů čeká na schválení)

Zanechte komentář: