Poslední diskuse
Zdraví
Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...Práce
Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...Co se kde děje
Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...Ohlídejte si, co za vás platí pojišťovna.
K dispozici už je přehled péče za rok 2015. |
Zajímá vás, kolik za vás loni lékaři naúčtovali Všeobecné zdravotní pojišťovně? Pokud ano, pak teď je ten pravý čas požádat VZP o přehled vykázané péče. Na kterékoliv přepážce vám ho vystaví na počkání a služba je bezplatná. Letos naposledy přitom získají klienti VZP přehled péče za uplynulý rok pouze v papírové formě. Příští rok touto dobou už budou mít možnost zkontrolovat si totéž on-line. Umožní jim to klientský portál Moje VZP, který pojišťovna v rámci zkvalitňování služeb spustí ve druhé polovině letošního roku.
Ve Všeobecné zdravotní pojišťovně jsou nyní k dispozici všechna data, která jsou potřebná pro vydávání přehledů vykázané péče za celý rok 2015. Nic proto nebrání tomu, aby klienti o přehledy žádali a obratem jim byly vystavovány. Pojišťovně tak mohou pomoci odhalit případné nesrovnalosti.
Jestliže pojištěnec zažádá o výpis z osobního účtu, je zdravotní pojišťovna povinna písemně mu poskytnout jedenkrát ročně údaje o službách uhrazených za něj v období posledních 12 měsíců. A to včetně zaplacených doplatků za částečně hrazené léčivé přípravky a potraviny pro zvláštní lékařské účely, započitatelných to tzv. ochranného limitu.
Na přepážkách VZP si přehled vykázané péče ročně vyžádá kolem 110 tisíc klientů. Zájem rok od roku roste řádově v jednotkách procent. O přehled lze požádat i písemně a obdržet ho poštou do vlastních rukou. Více ZDE.
Na nesrovnalosti následně upozorní pojišťovnu každý rok několik stovek klientů. Velká část se při následném prověřování vysvětlí jako administrativní nedopatření. Stačí, když se lékař přepíše například v jedné číslici v číselném kódu výkonu.
Chybu může v některých případech způsobit i záměna číslic v rodném čísle – lékař pak vykáže sice správný výkon, ale špatnému klientovi. To byl i případ ženy z Vysočiny, která ve svém přehledu péče našla vykázanou pitvu. Následně se ukázalo, že nemocnice skutečně provedla pitvu oběti dopravní nehody, ale vykázala ji špatné klientce.
Pokud člověk zjistí ve svém přehledu nesrovnalosti, měl by co nejdříve informovat VZP, která vše prošetří. Bohužel, stále je jen malé procento lidí, kteří chtějí situaci řešit. Často se obávají reakce „svého pana doktora“, se kterým si to nechtějí rozházet. Tato obava je ale zbytečná – VZP provádí kontroly ve zdravotnických zařízeních běžně a na základě nejrůznějších podnětů v průběhu celého roku.
Zdroj: VZP