Poslední diskuse
Zdraví
Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...Práce
Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...Co se kde děje
Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...50 let života u jedné firmy – část 6
Autor článku: Zdeněk Vohradník Firmou o které píši, byl výrobce elektrických spotřebičů v Hlinsku. Měl postupně tři názvy: ESA, Elektro-Praga a ETA. Pracoval jsem zde v letech 1953 – 2003. V této sérii článků chci popsat, jak to vše, z mého pohledu, probíhalo. |
VLASTNÍ VÝVOJ VÝROBKŮ – ROK 1952
Jedním z předpokladů úspěšného fungování výrobního podniku je rychlé uplatňování vědeckotechnických poznatků při vývoji nových výrobků. Toho si byl od samého počátku vědom i zakladatel firmy Esa pan Prošvic, který měl vlastní vývojové středisko v Praze a využíval ho až do roku 1948.
První pokusy
Po znárodnění poskytovala hlinecké firmě tyto služby společnost Kovotechna Praha. Když k 1. 1. 1950 vznikl samostatný národní podnik Elektro-Praga Hlinsko, používal tyto služby ve vývojové dílně a laboratoři v závodě Světlá nad Sázavou. To však byla jen provizoria. Nový podnik nemohl existovat bez vlastních vývojových kapacit. Zřejmě první samostatnou akcí vlastního vývojového střediska byla rekonstrukce převzatého hrncového vysavače V 200, z příkonu 150 W na 275 W. Krátce na to byl, ještě ve spolupráci s Kovotechnou, dokončen vývoj vysavače typ 401 Standard.
Vlastní vývoj s originální konstrukci ETA
Vlastní vývoj nových výrobků se stále více osamostatňoval. V dřevěné budově uprostřed dvora přibývalo pracovníků, takže tyto prostory přestaly brzy vyhovovat. V roce 1968 se technický úsek přestěhoval do nové budovy. Většina další produkce a. s. ETA byla již výsledkem vlastního vývoje a má originální konstrukci ETA. Pouze v některých případech spolupracovala firma se zahraničními partnery a přizpůsobovala se jejich zadání.
V devadesátých letech byl vývoj a výzkum spotřebičů centralizován v technickém úseku v Hlinsku. Celkem 120 pracovníků zajišťovalo komplexní vývoj tepelných a rotačních spotřebičů. V roce 1997 dosáhla celková výše inovačních investic 122 miliónů korun tj. 4,5 % z celkového obratu firmy.
Autor: Zdeněk Vohradník.
Foto: MF Dnes k článku “Vždy budu rád dělat Etě reklamu“