Poslední diskuse


Zdraví zobrazit diskusi

Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...

Práce zobrazit diskusi

Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...

Co se kde děje zobrazit diskusi

Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...

Síla v umění: Když se řekne romantismus, zazní sladké tóny

Publikováno: 16.06.16
Počet zobrazení: 2471

aman4-150x150změnšenýNa našich stránkách, milé babičky a dědečkové, zvláště s Vámi, milovníky umění,  málokdy setkávám nad krásou lidského sebeprojevení v tvorbě. Naposledy jsme sledovali dobu barokní, nyní, v těchto krásných červnových dnech se osvěžíme romantickou klasickou hudbou při ranní kávě či odpolední svačině.

Na úvod – proč se rozvinula epocha romantismu?

Romantismus byl chápán „jako něco románového“ a vskutku, že ho později, nějakou dobu po jeho vzniku chápali jako „tajemný“ a „fantastický“. Ano, hudba raného a i pozdního romantismu je překrásná a myslím, že i léčivá na rozrušenou mysl či na těžkou hlavu naplněnou starostmi a obavami. Období romantismu netrvalo dlouho, jeho rozpětí počítáme mezi roky 1790 – 1830 s dozvuky do 2. Pol. 19. století, takže je zde alespoň nějaké vodítko, pro hledání romantických umělců.

andreotti6

Federico Andreotti ( Florence 6. března, 1847 – 1930) – italský malíř.

Kudy romantismus proplouval, tudy šly sny

Romantismus byl vlastně svým způsobem i duchovním hnutím, které se prolínalo v dílech anglických a německých básníků, hudebníků výtvarníků a odvinul se z klubka sentimentalismu, který nastal po událostech Francouzské revoluce a jeho protiproud směřoval proti racionalismu a klasicismu. Historicky složitá doba, která se vyrovnávala v nových podnětech uměním. A skutečně, básníci, spisovatelé a hudebníci měli žeň.

O čem snili Němci

V Německu znamenal romantismus epochu géniů. Nyní se nalézáme v epoše Sturm und Drang (Bouře a vzdor), které původně vyjadřovalo svým duchem a zaměřením protest proti racionalismu a osvícenství. Toto hnutí se ničím neomezovalo a na svět přivedlo tvůrčí generaci, která vzepřela proti konvencím a navázala na předchozí iracionální směry, jako byl pietismus, sentimentalismus, jehož výraznými představiteli, kteří se postavili proti všem konvencím a společenským strukturám, byl Klinger, Gerstenberg, Goethe, Schiller a tak hnutí Sturm und Drang ožilo v německém romantismu.

O co jde v umění v epoše romantismu?

Z hudby a obrazů vane zamýšlení se nad životem, v produchovnění přírody, v polarizaci pocitu nekonečna ve vztahu k jednotlivci, v iracionální fantazii a v kritickém poznávání. Romantismus se nám líbí proto, že je uvolněný, otevřený, mísí se v něm různé žánry od ironie k romantickým iluzím, pozornost historických vědců se obrací ke středověku a všeobecně k minulosti, překládá se světová literatura a sbírají se lidové písně a pověsti, u východoevropských národů se probouzí národní sebeuvědomění.

achenbach-o1

Oswald Achenbach (02.2.1827 – 1.2.1905) byl německý malíř spojený s Düsseldorfskou malířskou školou

Hudební romantismus

Časově se doba hudebního romantismu vztahuje do období 1820 – 1910. První náznaky romantického hudebního výrazu nacházíme u Beethovenovy „Patetické sonáty“ z roku 1799. Když se zaposloucháme do hudby, pak zjistíme, že oproti klasicismu romantický člověk- autor se kloní k pesimismu, který vrcholí Gustava Mahlera.

Hudba romantismu k nám mluví

Uvolněná fantazie a odhození všech struktur, které umožní spontaneitu přechází k řemeslně vypracované formě hudebních děl, melodika se uvoňuje a nasává vroucností a naléhavostí směrem ke krajním výrazovým polohám. K tomu nám budiž příkladem lyrická a dramatická Beethovenova témata. Témbr hudby (zvukové spektrum) se rozšiřuje a mohutní, týká se to především symfonického orchestru.   

Novinky v mechanismu hudebních nástrojů v romantické éře

Ano, hudba romantismu se nám zdá zvláštní oproti minulým hudebním érám. Došlo na zlepšení mechaniky hudebních nástrojů.

Novinka – Bӧhmův systém

Theobald Bӧhm (1794 – 1881), německý flétnista a nástrojař vylepšil konstrukci a tónovou kvalitu příčné flétny pomocí klapek, pák a cylindrického vrtání. Čímž vznikla moderní a všeobecně rozšířená Böhmova flétna. Svůj systém mechaniky o 14 klapkách a 2 trylkových klapkách (bez otevřených otvorů jen pro prsty) Böhm uplatnil nejprve /1832/ na původní, kónicky vrtané příčné flétně. (Starý typ flétny měl pouze 5 klapek a zbytek byla otevřené otvory pro krytí prsty). Později /ve 40. letech/ přišel se zcela novým typem nástroje cylindrického vrtání  s ostřejším, avšak průraznějším a především barevně i intonačně stabilním a spolehlivým tónem a navíc se rozsah Böhmovy cylindrické flétny rozšířil z původních cca 2 a ½  oktávy na 3 oktávy. Systém B. Mechaniky se poté uplatnil i na ostatních dřevěných dech. nástrojích s výjimkou fagotu.

A další novinka v nástrojích

Ventilový záklopkový systém žesťových nástrojů byl prvním patentem, který si podal hornista a nástrojař Heinrich Stölzel v roce 1818.  Šlo o pístový ventilový mechanismus pro lesní roh. Tento převratný princip chromatizace žesťů byl poté  v následujících 20-25 letech postupně vylepšován řadou dalších nástrojařů – berlínských, vídeňských i francouzských (L. Uhlmann, Vídeň, Moritz-Berlím, J. Riedl-Vídeň), doznal řadu vylepšení a proměn a rozšířil se z původního lesního rohu i na trubky, kornety, vznikla tuba i ventilový pozoun (vedle nadále užívaného pozounu snižcového). Základní dva typy strojiva (= mechanismu zapojujícího ventily) je pístový a zákružkový (otočný).

Hudební žánry romantismus

Mezi různými žánry roste vliv písně (Musorgskij např., která má široký společenský význam a samozřejmě, že romantická opera. Ta si libuje ve fantastických námětech v historických látkách a pohádkových motivech.

OPERA RANÉHO ROMANTISMU

Itálie – Rossini – Donizetti – Bellini

Tato trojice nejvýznamnějších italských operních skladatelů 1. poloviny 19. století (předverdiovského období) významně obohatila neapolský typ opery seria. Propojili ji s tradicí opery semiseria i opery buffa a navíc akceptovali i vlivy opery francouzské – všichni tři alespoň dočasně pobývali ve Francii a psali opery ve francouzském stylu. Odstranili recitativy secco a užívali již pouze recitativy accompagnato. Postupně se prohlubuje přesvědčivý dramatismus.

Kromě těchto tří největších a nejuznávanějších skladatelů doby romantismu bych ráda připomněla méně známé, avšak úžasné skladatele oper, na které se často zapomíná.

Giovanni Simone /Johann Simon/ Mayr 1863-1845,

Michele Carafa /de Colobrano/ 1787-1872,

Saverio Mercadante 1795-1870,

Giovanni Pacini 1796-1867 )

Přeji Vám krásný den a romantické rozpoložení, které si plně zasloužíte.

Zdroj: Z osobního archivu přednášek dějin umění. Sepsala : Dr. Irena Novotná

Vaše komentáře

Celkem 0 komentářů (0 komentářů čeká na schválení)

Zanechte komentář: