Poslední diskuse


Zdraví zobrazit diskusi

Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...

Práce zobrazit diskusi

Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...

Co se kde děje zobrazit diskusi

Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...

50 let života u jedné firmy – část 15

Publikováno: 14.07.16
Počet zobrazení: 1487
  Autor článku: Zdeněk Vohradník
Firmou o které píši, byl výrobce elektrických spotřebičů v Hlinsku. Měl postupně tři názvy: ESA, Elektro-Praga a ETA. Pracoval jsem zde v letech 1953 – 2003. V této sérii článků chci popsat, jak to vše, z mého pohledu, probíhalo.
 

RUČNÍ VYSAVAČE SE ZNAČKOU PHILIPS – ROK 1967.

Nosným programem společnosti ETA se brzy po vzniku firmy staly vysavače prachu. Z nich jsou nejznámější vysavače podlahové. Specialitou ETY však byly také vysavače ruční. Prvním ručním vysavačem byl model ETA MANUS t. 420. Vyráběl se v letech 1967 – 1970.

Naše společnost ruční vysavače vyvíjela i pro zahraniční partnery. Od roku 1981 byla hlavním partnerem ETY v ručních vysavačích známá holandská společnost Philips. Jim bylo z Hlinska dodáno přes dva miliony kusů těchto výrobků pod jejich značkou. To výrazně zlepšilo prestiž naší firmy doma i v zahraničí.

Dobrá obchodní strategie

K získání tak renomovaného obchodního partnera byla potřeba dobrá obchodní strategie PZO Merkuria a úzká spolupráce s naší firmou. Proto jsem o popis tohoto obchodního případu požádal ing. Petra Hejla, dlouholetého pracovníka Merkurie a později vedoucího odboru zahraničního obchodu ETY. Ten, jako delegát v Holandsku, byl u tohoto případu od samého počátku. Z jeho informací vyjímám:

„V osmdesátých letech jsme se dozvěděli, že Philips odchází v ručních vysavačích od švýcarského dodavatele a že by mohl mít zájem o spolupráci s námi. Domnívali jsme se, že Philips bude chtít tento obchod nějak „vybárterovat“ a tak jsme byli připraveni nakoupit za tyto vysavače foodprocesory. Ale ukázalo se, že lidem z „floor care“ jde hlavně o to, mít dobrý vysavač. A proto se začalo usilovně jednat o tom co dál.

Nová generace ručních vysavačů

V první etapě, v rámci urychlení spolupráce, se provedly nějaké drobné úpravy na našem existujícím ručním vysavači a během dosti krátké doby jsme jim ho začali dodávat (asi v průběhu roku 1982). Současně se rozeběhla jednání o vývoji nové generace těchto vysavačů, podle technického zadání a designu Philipse. Na naší straně hrál v té době důležitou roli pan Karel Šedo, coby hlavní vyjednavač a v hlinecké konstrukci to tehdy byl hlavně ing. Luboš Bureš a Mirek Beran.“

 

Díky této dlouholeté spolupráci s Philipsem, se ETA stala jedním z největších výrobců ručních vysavačů i v Evropě. Také v ČR si ETA udržovala na trhu ručních vysavačů, podle obchodního panelu GfK, mnoho let vedoucí pozici a vysoký tržní podíl. Koncem roku 2001 to bylo 58 % z celkového prodeje na českém trhu. Bylo to také důsledkem úspěšné inovace z roku 2001, kdy byla vyvinuta nová typová řada nazvaná Sting (žihadlo).

Autor: Zdeněk Vohradník.

Foto: MF Dnes k článku “Vždy budu rád dělat Etě reklamu“

Vaše komentáře

Celkem 0 komentářů (0 komentářů čeká na schválení)

Zanechte komentář: