Poslední diskuse
Zdraví
Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...Práce
Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...Co se kde děje
Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...50 let života u jedné firmy – část 21
Autor článku: Zdeněk Vohradník Firmou o které píši, byl výrobce elektrických spotřebičů v Hlinsku. Měl postupně tři názvy: ESA, Elektro-Praga a ETA. Pracoval jsem zde v letech 1953 – 2003. V této sérii článků chci popsat, jak to vše, z mého pohledu, probíhalo. |
BOJ O ZÁKAZNÍKY PO ROCE 1989
Po zahájení transformace české ekonomiky v roce 1989 si obchodníci ETY uvědomili, že doba, kdy v ČR bylo pro nás hlavními obchodními partnery deset krajských podniků Domácích potřeb, je pryč. Muselo se začít bojovat o zákazníky a neuvolnit místo konkurenci. Byla k tomu přijata následující opatření:
• V prvé řadě bylo nutné vybudovat vlastní síť maloobchodních prodejen, která plošně pokryje celé území republiky. Během několika let tak vznikl řetězec 16 podnikových a 50 franchisingových prodejen.
• Dále bylo nutno rozšířit vlastní aktivity i ve velkoobchodní činnosti a snížit tak svoji závislost na teprve vznikající a často se měnící struktuře velkoobchodního trhu Tuto funkci začala plnit dceřiná společnost ETA-TRADING, která řídila 7 velkoobchodních skladů po celém území ČR a přímo zásobovala stovky prodejen.
• Netradičním krokem do obchodní činnosti byl vstup do aktivit OEM (Original Equipment Manufacturer) – tj. činnost, kdy známá značka (ETA) si nechává vyrobit potřebné výrobky také u jiného výrobce, ale pod svojí značkou.
Výroba v Číně
V podstatě šlo o dosud problematickou výrobu v Číně pod značkou ETA. U nás se pro to vžil výraz „obchodní zboží.“ Obdobně jako jiní značkoví výrobci firma začala omezovat svůj výrobní sortiment, nikoliv však na úkor prodejního sortimentu. U výrobků málo rentabilních byla z důvodu nízké sériovosti ukončena výroba a sortiment byl nahrazen nákupem zboží pod vlastní značkou.
Orientace v tržním prostředí
Firmě se po roce 1989 také vyplatilo, že již v padesátých letech začala exportovat do západní Evropy a později spolupracovat s významnými západoevropskými firmami jako jsou Rowenta, Philips, Bosch Siemens HG a další. Dokázat exportovat na přeplněný západoevropský trh přes polovinu produkce, tj. statisíce kusů elektrických spotřebičů, vyžadovalo i dobrou orientaci v tržním prostředí.
Proto byly pro Elektro-Pragu důsledky privatizace a otevření českého trhu po roce 1989 menším překvapením než pro některé jiné firmy. Uměla se rychle novým podmínkám přizpůsobit. Změny se dotkly všech podnikových činností, ale rozhodující byla uvedená reakce v praktické obchodní politice a v širokém uplatnění marketingu.
Autor: Zdeněk Vohradník.
Foto: MF Dnes k článku “Vždy budu rád dělat Etě reklamu“