Poslední diskuse


Zdraví zobrazit diskusi

Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...

Práce zobrazit diskusi

Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...

Co se kde děje zobrazit diskusi

Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...

50 let života u jedné firmy – část 21

Publikováno: 25.08.16
Počet zobrazení: 1470
Autor článku: Zdeněk Vohradník
Firmou o které píši, byl výrobce elektrických spotřebičů v Hlinsku. Měl postupně tři názvy: ESA, Elektro-Praga a ETA. Pracoval jsem zde v letech 1953 – 2003. V této sérii článků chci popsat, jak to vše, z mého pohledu, probíhalo.

BOJ O ZÁKAZNÍKY PO ROCE 1989

Po zahájení transformace české ekonomiky v roce 1989 si obchodníci ETY uvědomili, že doba, kdy v ČR bylo pro nás hlavními obchodními partnery deset krajských podniků Domácích potřeb, je pryč. Muselo se začít bojovat o zákazníky a neuvolnit místo konkurenci. Byla k tomu přijata následující opatření:
• V prvé řadě bylo nutné vybudovat vlastní síť maloobchodních prodejen, která plošně pokryje celé území republiky. Během několika let tak vznikl řetězec 16 podnikových a 50 franchisingových prodejen.
• Dále bylo nutno rozšířit vlastní aktivity i ve velkoobchodní činnosti a snížit tak svoji závislost na teprve vznikající a často se měnící struktuře velkoobchodního trhu Tuto funkci začala plnit dceřiná společnost ETA-TRADING, která řídila 7 velkoobchodních skladů po celém území ČR a přímo zásobovala stovky prodejen.
• Netradičním krokem do obchodní činnosti byl vstup do aktivit OEM (Original Equipment Manufacturer) – tj. činnost, kdy známá značka (ETA) si nechává vyrobit potřebné výrobky také u jiného výrobce, ale pod svojí značkou.

Výroba v Číně
V podstatě šlo o dosud problematickou výrobu v Číně pod značkou ETA. U nás se pro to vžil výraz „obchodní zboží.“ Obdobně jako jiní značkoví výrobci firma začala omezovat svůj výrobní sortiment, nikoliv však na úkor prodejního sortimentu. U výrobků málo rentabilních byla z důvodu nízké sériovosti ukončena výroba a sortiment byl nahrazen nákupem zboží pod vlastní značkou.

Orientace v tržním prostředí
Firmě se po roce 1989 také vyplatilo, že již v padesátých letech začala exportovat do západní Evropy a později spolupracovat s významnými západoevropskými firmami jako jsou Rowenta, Philips, Bosch Siemens HG a další. Dokázat exportovat na přeplněný západoevropský trh přes polovinu produkce, tj. statisíce kusů elektrických spotřebičů, vyžadovalo i dobrou orientaci v tržním prostředí.

Proto byly pro Elektro-Pragu důsledky privatizace a otevření českého trhu po roce 1989 menším překvapením než pro některé jiné firmy. Uměla se rychle novým podmínkám přizpůsobit. Změny se dotkly všech podnikových činností, ale rozhodující byla uvedená reakce v praktické obchodní politice a v širokém uplatnění marketingu.

Autor: Zdeněk Vohradník.

Foto: MF Dnes k článku “Vždy budu rád dělat Etě reklamu“

Vaše komentáře

Celkem 0 komentářů (0 komentářů čeká na schválení)

Zanechte komentář: