Poslední diskuse


Zdraví zobrazit diskusi

Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...

Práce zobrazit diskusi

Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...

Co se kde děje zobrazit diskusi

Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...

Umění: Vincenzo Bellini, král bel canto

Publikováno: 16.08.16
Počet zobrazení: 1782
alsloot7-malžý1 Autor článku:  Irena Novotná

Zvu Vás, milé babičky a dědečkové do opery. Provedu Vás dílem skladatele oper Vincenza Belliniho a doufám, že nezavděčím jen milovníkům opery, ale také těm, kteří si rádi poslechnout krásnou hudbu.

Život a dílo

Vincenzo Salvatore Carmelo Francesco Bellini, hudební skladatel, se narodil 3. listopadu 1801 v Catanii na Sicilii a zemřel mladý,  23.září 1835, ve věku 33 let v Puteaux.

Kdo ví, zda to bylo právě jeho štěstí, že se narodil v hudební rodině jako zázračné dítě, které podle některých už v 18. měsících zpívalo árii Valentina Fioravantiho. Už ve dvou letech se začal učit hudební teorii, na klavír se začal učit ve třech letech a v pěti letech již hrál i náročné hudební skladby. Jeho první skladba pochází z doby, kdy mu bylo šest let. Ať jsou tato svědectví pravdivá či nejsou, už v dětství nikdo nepochyboval, že má obrovský talent a čeká ho skvělá hudební kariéra. V roce 1819 odjel z  Catanie na konzervatoř do Neapole s finanční podporou města Catanie a do roku 1822 byl žákem Niccola Antonia Zingarelliho a studoval díla slavných mistrů neapolské školy, ale také Josepha Haydna a Wolfganga Amadea Mozarta.

Jeho první milostný život nebyl příliš jednoduchý. V Neapoli se setkal s Maddalenou Fumaroli, ale otec Maddaleny jejich štěstí bránil, protože „pouhého“ cembalistu nepovažoval za vhodného ženicha pro svou dceru.

Velkým úspěch zaznamenala jeho opera „Bianca e Gernando“, která se hrála v „Teatro San Carlo“ a titulní roli zpíval už tehdy proslulý tenor Battista Rubini, který byl obsazován v jeho operách i v dalších letech. Traduje se, že král, který byl přítomen na představení, porušil dvorní etiketu a tleskal ve stoje. Zdálo se, že jeho velké kariéře hudebního skladatele už nic nestojí v cestě, protože dostal objednávku na další operu pro Teatro alla Scalla v Miláně, kde se hrála opera „Il Pirato“, která se stala součástí světového repertoáru. Při práci na opeře „Il Pirato“ se spřátelil s básníkem a operním libretistou Felicem Romaniem. Další roky setrval v Miláně a rozhodně neměl žádnou nouzi o objednávky. Jeho hudba přivábila pozornost hudebního vydavatele Giovanniho Rocirdiho, který ho uvedl do salónů vysoké šlechty a byl vyzván, aby pro otevření nového divadla Teatro Carlo Felice v Janově zkomponoval novou operu. K této příležitosti přepracoval operu svou starší operu „Bianca e Gernando“ a uvedl ji pod názvem Bianca e Fernando, a to v roce 1828. Při té příležitosti se setkal s Giudittou Turinou, s kterou udržoval intimní vztah, prý za vstřícné tolerance jejího manžela.

Člověk se nezavděčí každému, že? Další opera „La straniera“, která se hrála v roce 1828 byla sice u obecenstva úspěšnější, než opera „Il Pirato“, ale v určitých kruzích vyvolala polemiku pro svůj neobvyklý styl a harmonii. Neustálé modulace do vzdálených tónin vyvolávaly nelibost u konzervativnějších posluchačů a rozhodně se ani příliš nelíbil sociální podtext libreta. Opera „Zaira“, kterou komponoval po otevření divadla Teatro Ducale v Parmě nebyla příliš úspěšná, ale náhradou mu byl bouřlivý úspěch v Benátkách, který sklidil za operu „I Capuleti e i Montecchi“ podle Shakespearova díla. Roky 1831 – 1835 byly naplněny mimořádnými úspěchy, neboť v té době komponoval svá vrcholná díla: „La somnambula“ (Náměsíčná) a do dnešních dnů slavnou „Normu“. Ale jeho osud se rychle řítil ke konci a to v roce 1833, kdy propadla jeho opera „Beatrice di Tenda“ v Benátkách a skončil i jeho vztah s Giudittou. Poté odešel do Londýna. Další vavříny sklízel v Paříži, kde byl jmenován Rytířem čestné legie. Pro divadlo Théâtre Italien zkomponoval slavnou operu „Puritání“, ale to byla jeho poslední opera.

Dne 23. září 1835 zemřel v Puteaux u Paříže ve věku pouhých 33 let a příčinou smrti byl akutní zánět tlustého střeva komplikovaný abscesem na játrech, jak zněla lékařská zpráva. Jeho ostatky jsou uloženy na Sicílii v katedrále v Catanii a v Museu Beliniano jsou uchovány jeho partitury.

Zdroj:  Z mého soukromého archivu – Dějiny hudby 19. století.

Vaše komentáře

Celkem 0 komentářů (0 komentářů čeká na schválení)

Zanechte komentář: