Poslední diskuse
Zdraví
Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...Práce
Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...Co se kde děje
Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...Hoří to, nebo nehoří?
Zdroj: Policie ČR Jak se chovat při podezření na začínající požár havarovaného vozidla? |
„V roce 2015 vyšetřovala Policie ČR 140 dopravních nehod spojených s požárem vozidla. Zemřelo při nich 26 lidí, dalších 17 bylo zraněno těžce a 100 lehce,“ uvádí Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.
Ovšem nejen po nehodách hořelo. Hasit požáry, ke kterým došlo v souvislosti s dopravou, loni hasiči vyjížděli celkem 2 048x. Rozhodně se tak vyplatí ovládat základní zásady, jak se v případě hořícího vozidla – ať vlastního, nebo automobilu některého z motorizovaných kolegů – zachovat.
Jak jednat, máme-li podezření na požár svého motorového vozidla?
• Při jakémkoliv podezření na to, že náš automobil hoří, co nejrychleji zastavíme na vhodném místě.
• Vypneme motor a zapalování.
• Vystoupíme z vozidla a provedeme rychlou vizuální kontrolu vozidla a jeho nákladu. Tak lokalizujeme případné ohnisko počínajícího požáru.
• Potvrdí-li se podezření, že vozidlo začíná hořet, neprodleně vysadíme všechny cestující. Požár a příslušné zplodiny pro ně představují smrtelné nebezpečí. Již několik vteřin vdechování jedovatého kouře může zabíjet. Pasažéři se musí zdržovat v dostatečné vzdálenosti od vozidla, samozřejmě mimo silnici.
• Pokud je vozidlo vybaveno dobře přístupným odpojovačem baterie, vypneme jej. Nejednou bývá příčinou požáru zkrat v elektroinstalaci. Především na počátku pak odpojení baterie může být účinným krokem k zažehnání požáru celého vozidla.
• Usoudíme-li, že zdolání ohně je nad naše síly, neváháme povolat hasiče. Voláme linku 150, případně 112. Požár automobilu totiž postupuje až překvapivě rychle.
• K hašení požáru použijeme hasicí přístroj. Nemáme-li ho ve výbavě, můžeme se pokusit ho zdolat přikrytím dekou, kabátem, zkrátka čímkoliv co k němu zamezí přístupu vzduchu. Uvedené opatření však bude účinné jen v samých počátcích.
• Pokud hoří v motorovém prostoru vozidla a máme-li k dispozici hasicí přístroj, kapotu jen lehce pootevřeme a pokusíme se požár zdolat. Zásadní chybou by bylo otevřít kapotu naplno.
• Usoudíme-li, že zdolání ohně je nad naše síly, nezbyde než se smířit s tím, že vozidlo ani jeho náklad nezachráníme. Odejdeme do bezpečné vzdálenosti a vyčkáme příjezdu hasičů.
Hasicí přístroj sice v povinné výbavě není, ale…
Opravdu není v České republice povinnost vozit v osobních automobilech hasicí přístroj. Rozhodně se však vyplatí nějaký si pořídit. Optimálně alespoň dvoukilový práškový, případně s náplní oxidu uhličitého, tedy tzv. sněhový. Určitě nebude rozumným řešením vozit ho uložený na dně zavazadlového prostoru. Přístroj by měl mít řidič pěkně po ruce. Umístíme ho tedy pod jeho sedačku či sedák předního spolujezdce, případně pod palubní desku. „Kvalitní práškový hasicí přístroj se dá pořídit již za pár stovek, sněhový pak od 1 500 korun výše. Tato investice se rozhodně vyplatí. V poměru k ceně automobilu je marginální. Navíc může hasicí přístroj během své dvacetileté životnosti přispět k záchraně lidského života. Jen ho musíme nechat každý rok zkontrolovat,“ upozorňuje Jiří Markusek z Asociace Záchranný kruh.