Poslední diskuse
Zdraví
Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...Práce
Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...Co se kde děje
Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...Nepoctivé praktiky pohřebních služeb
Zdroj: Tisková zpráva Pohřebnictví je citlivá oblast služeb, ve které by nikdo nepoctivé jednání neočekával. V těchto situacích jsou pozůstalí zasaženi ztrátou blízké osoby a vnímají případné nedodržování poskytovaných služeb zvláště osobně. |
Ve 2. čtvrtletí 2016 provedla Česká obchodní inspekce 95 kontrol a z toho 50 procent poskytovatelů pohřebních služeb nedodrželo právní předpisy. Nejčastěji se jednalo o porušení povinnosti informovat spotřebitele o ceně prodávaných výrobků a poskytovaných služeb nebo nevydání písemného potvrzení o převzetí objednávky, za což ČOI pravomocně uložila celkem 41 pokut v celkové hodnotě 73 000 korun.
Kontroly ČOI proběhly u 95 poskytovatelů pohřebních služeb v celé České republice v období od 1. 4. 2016 do 30. 6. 2016 a byly zaměřené na dodržování povinností vyplývajících prodávajícím z obecně závazných právních předpisů při nabídce a poskytování pohřebních služeb (povinnosti vyplývající ze zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele), v návaznosti na zákon č. 256/2006 Sb., o pohřebnictví. Ve sledovaném období byly jednotlivými inspektoráty zjištěny nedostatky ve 47 případech, což představuje téměř 50 % z celkového počtu 95 kontrol.
Zjištěné nedostatky a uložené sankce
Porušení zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele:
• ve 22 případech porušení povinnosti prodávajícího informovat spotřebitele v souladu s cenovými předpisy o ceně prodávaných výrobků nebo poskytovaných služeb (§ 12)
• ve 22 případech porušení, kdy prodávající nevydali písemné potvrzení o převzetí objednávky v případech, kdy nebyla služba poskytnuta na počkání, v některých případech sice potvrzení vydáno bylo, ale neobsahovalo některý z povinných údajů (§15 odst. 3) jako např. na dokladu o přijetí objednávky na vypravení pohřbu nebyla uvedena předběžná cena
• v 7 případech bylo kvalifikováno porušení povinnosti vydat spotřebiteli na jeho žádost řádně vyplněný doklad o zakoupení výrobků či poskytovaných služeb, tj. se všemi povinnými údaji (§ 16 odst. 1)
• v 6 případech zjištěno porušení ustanovení, kdy prodávající a poskytovatelé služeb nedodrželi svoji povinnost prodávat výrobky a poskytovat služby za ceny sjednané v souladu s cenovými předpisy a ceny při prodeji výrobků nebo poskytování služeb správně účtovat (§ 3 odst. 1 písm. c).
• v 5 případech bylo zjištěno porušení informačních povinností, kdy prodávané výrobky musí být přímo viditelně a srozumitelně označené výrobcem, dovozcem, názvem výrobku, údaji o hmotnosti, množství nebo velikosti, atd. (ustanovení § 10 odst. 1,3,4)
• v 10 případech bylo zjištěno porušení jiných ustanovení zákona o ochraně spotřebitele
V 1 případu bylo zjištěno porušení zákona č. 64/1986 Sb., o České obchodní inspekci, neboť prodávající použil v obchodním styku úředně neověřené měřidlo. V rámci kontrolní akce byly vydány zákazy prodeje na 23 kusů výrobků v celkové částce 7 077 korun. Jednalo se o obaly na urny, kryty na svíčky a vázy, které nebyly řádně označeny povinnými informacemi.
Na základě zjištěných porušení obecně závazných právních předpisů bylo pravomocně Českou obchodní inspekcí uloženo celkem 41 pokut v celkové hodnotě 73 000 Kč. Vzhledem k tomu, že v této specifické oblasti služeb stále dochází k porušování zákona, bude kontrolní akce pokračovat i v dalším čtvrtletí tohoto roku.
Zdroj: Tisková zpráva, Foto: Internet