Poslední diskuse
Zdraví
Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...Práce
Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...Co se kde děje
Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...Klamavé SMS prý byly starším lidem odeslány kvůli chybě systému
Zdroj: Evropský spotřebitel Stovky spotřebitelů vyššího věku byly včera vystrašeny klamavou SMS zprávou s informací, že si mají připravit stovky až tisíce korun pro doručovatele na zaplacení objednaného zboží. Ono si ale žádné zboží neobjednali. |
Ničeho se už zřejmě obávat nemusí, protože již obdrželi omluvu s tím, že SMS zprávy byly odeslány z důvodu chyby v systému, že je mohou ignorovat a že žádná objednávka odeslána nebude.
„Uvedená omluva přišla spotřebitelům SMS zprávou povětšinou včera pozdě večer či začátkem noci a opět nebyla podepsaná, ani nebylo známé číslo odesílatele. Ovšem podle toho, že mělo jít o objednávky stejných nebo podobných výrobků, které si v minulosti tito lidé již zakoupili, zjistili jsme, že původ zpráv byl u polské distribuční společnosti Reverse Logistics,“ uvedl Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra (ESC) při České obchodní inspekci, na které se včera obrátily desítky spotřebitelů.
Pro mnoho dotčených bylo důležité, že se potvrdilo, že si skutečně neobjednali avizované výrobky a přípravky na zlepšení zdraví, např. kapky do uší, prášky na hubnutí či náplasti, většinou v hodnotě mezi jedním a třemi tisíci korun.
„Považovali jsme za nutné o problému včera ihned informovat média a veřejnost, protože uvedené zboží si objednávají především spotřebitelé ve vyšším věku. Ti mohou být v podobných případech velmi zranitelní a mohli by neobjednané zboží ve slabé chvilce převzít a zaplatit,“ vysvětlil Ondřej Tichota. „Následně nám přišla i poděkování, že se díky mediálním výstupům lidé uklidnili a dověděli se, že neobjednané zboží nemají přebírat ani platit. To nás těší, ale především jsme rádi, že se jim společnost omluvila a uvedla věc na pravou míru.“
Centrum eviduje desítky případů, kdy tato polská logistická společnost od spotřebitelů při skutečných nákupech na dálku nepřijala odstoupení od smlouvy bez udání důvodu a nevrátila jim peníze. Při mimosoudním řešení těchto sporů má ESC 100% úspěšnost díky spolupráci s kolegy z Evropského spotřebitelského centra Polsko.
ESC ČR je jedním z 30 členů sítě Evropských spotřebitelských center, jejíž činnost financují Evropská komise a země, které se na tomto projektu od roku 2005 podílejí. Vedle členských států EU jsou to Norsko a Island. Centra spolupracují na mimosoudním řešení přeshraničních sporů tak, že spotřebitel komunikuje s centrem ve své domovské zemi, které případ posoudí a předá kolegům v zemi podnikatele. Ti pak s podnikatelem vyjednávají smírné řešení konkrétního problému. Služby center jsou bezplatné. ESC ČR působí při České obchodní inspekci. Více informací o činnosti ESC na www.evropskyspotrebitel.cz.
Autor: Evropský spotřebitel