Dnes je 23.11.2024, Svátek má Klement, zítra Emílie

Poslední diskuse


Zdraví zobrazit diskusi

Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...

Práce zobrazit diskusi

Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...

Co se kde děje zobrazit diskusi

Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...

Nesprávné ceny objeví spotřebitel až po zaplacení u pokladny

Publikováno: 21.09.18
Počet zobrazení: 656
Zdroj: Česká obchodní inspekce
Posezónní výprodej zboží nebo akční ceny v nabídkách supermarketů jsou velkým lákadlem pro mnoho českých spotřebitelů.

Česká obchodní inspekce průběžně monitoruje dodržování zákona o ochraně spotřebitele, který mimo jiné upravuje poctivost prodeje výrobků. Ve 2. čtvrtletí 2018 provedla 1 308 kontrol a porušení právních předpisů zjistila ve více než 50 procentech. „Jednotlivé inspektoráty ČOI často využívají při kontrolní činnosti podněty od spotřebitelů, kteří se setkávají v rámci slevových akcí s nesprávným účtováním cen výrobků. Zpravidla jsou účtovány ceny vyšší, než jsou ceny deklarované. Mnohdy také není spotřebitel seznámen s výší ceny po slevě vůbec,“ říká ředitel České obchodní inspekce Mojmír Bezecný.

Česká obchodní inspekce uskutečnila v období od 1. dubna do 30. června 2018 kontrolní akci zaměřenou na nabídku a prodej zboží za akční ceny a zboží ze sezónních slev. Na celém území České republiky provedla 1 308 kontrol a porušení právních předpisů zjistila v 679 případech, tj. 51,9 %.

Zjištěné nedostatky

Nejčastěji docházelo k porušení zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele a to v 849 případech:

•v 304 případech prodejci nedodrželi poctivost prodeje výrobků a služeb, jednalo se např. o nesprávné účtování cen (§ 3)

•v 217 případech prodávající neinformoval v souladu s cenovými předpisy spotřebitele o ceně prodávaných výrobků nebo poskytovaných služeb (§ 12), při porušení tohoto paragrafu šlo často o případy, kdy spotřebitel nebyl seznámen s konečnou cenou

•v 76 případech nevydal prodejce doklad o zakoupení výrobku (§ 16)

Další porušení právních předpisů inspektoři zjistili ve 49 případech. Z toho ve vyšším počtu zaznamenali porušení zákona č. 22/1997 Sb., a to v 38 případech, kdy kontrolované osoby nezabránily distribuci stanovených výrobků nesplňujících příslušné požadavky (nejčastěji se jednalo o absenci označení CE na výrobcích, v dalších případech chyběly v průvodní dokumentaci bezpečnostní, identifikační a jiné důležité informace o výrobku v českém jazyce, např. hračky, balonky). Ve 4 případech byl porušen zákon č. 477/2001 Sb., o obalech (§ 3 odst. 3) a v 7 případech zákon č. 65/2017 Sb. (§ 13 odst. 1).

Uložená opatření

Česká obchodní inspekce uložila v tomto období 575 pokut v celkové výši 9 595 500 Kč. Nejvyšší pokuty byly uloženy společnosti Ahold v celkové výši 2 485 000 Kč (celkem 5 pokut, kdy nejvyšší činila 1 700 000 Kč). Dalších 9 pokut v celkové výši 2 090 000 Kč byly uděleny společnosti Penny Market a 4 pokuty v celkové výši 970 000 Kč společnosti Tesco.

Dále ČOI vydala zákaz prodeje výrobků, které nesplňovaly požadavky zvláštních právních předpisů, v celkovém množství 4 858 kusů. Hodnota zakázaného zboží činila 729 119 Kč. Dalším opatřením bylo vydání zákazu používání 81 kusů měřidel neodpovídajících požadavkům zvláštních právních předpisů.

Zdroj: Česká obchodní inspekce

Vaše komentáře

Celkem 0 komentářů (0 komentářů čeká na schválení)

Zanechte komentář: