Poslední diskuse
Zdraví
Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...Práce
Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...Co se kde děje
Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...Televize jako učebnice?
Autor: Anna Fajkusová O filmech je důležité s dětmi diskutovat . |
Začátek školního roku bývá pro studenty náročný. Především přeladit se z prázdninového módu do toho studijního vyžaduje mnoho úsilí. Nenáročným způsobem, jak se děti můžou začít učit, aniž by si to uvědomovaly, jsou naučné filmy a seriály. Jen posadit děti před obrazovku ale nestačí. Důležité je s nimi o pořadech mluvit.
Francouzský vzdělávací animovaný televizní seriál z roku 1987 Byl jednou jeden život si pamatuje mnoho dospělých. Díky nezapomenutelným bílým krvinkám v roli policajtů s obušky mnoho tehdejších dětí pochopilo, jak funguje krevní oběh v lidském těle. Televizi jde jako pomocníka při výuce využít i nyní. K ruce může být učitelům i rodičům řada současných dokumentů, filmů a seriálů vykreslujících nejenom dobu, ale i důležité fenomény či skutečnosti.
Příkladem je loňský projekt České televize Dukla o tragické události v černouhelných dolech z roku 1961 nebo letošní hit – seriál Černobyl o nejhorší jaderné havárii. Podle učitelky 2. stupně Terezy Vaněčkové jsou podobné snímky dobrým příkladem, jak v dětech vzbudit o učivo větší zájem. „Cokoli, co studenty zaujme a zároveň je nenásilně vzdělá, je dobré. S některými dokumenty, které jsou primárně určeny jako výukové, bývá problém. Žáci v nich často prokouknou učebnicový text s vizuální stopou. V tomto ohledu preferuji spíš formu příběhu i za cenu drobných faktických nepřesností nebo odchylek,“ říká Vaněčková. Dodává ale, že na nuance je poté potřeba je upozornit.
Diskuze nad filmem
Právě filmy a seriály v dětech často probouzí takový zájem, že o tématu samy chtějí diskutovat, ať už s rodiči, nebo mezi sebou. „Toho mohou využívat rodiče i učitelé a dovysvětlit tak některé souvislosti a pozadí příběhů. Samozřejmě je ale nutné uzpůsobit promítaný snímek věku dětí, aby téma pochopily a udržely pozornost. To se mi ve výuce podařilo například při filmu Mikrokosmos, pojednávajícím o hmyzím životě,“ dodává Vaněčková.
Pokud chtějí rodiče či učitelé podobné doplňky učiva využít, nejsou už odkázáni jen na půjčovny a televizní vysílání. „Dobové a historické seriály v poslední době zažívají boom. Velmi oblíbené je seriálové drama Černobyl, ale úspěšný je například také výpravný seriál Viktorie, který popisuje období vlády jedné z největších panovnic a čerpá ze skutečných událostí a podrobných deníků samotné královny,“ upozorňuje vedoucí prodeje internetové televize Kuki Vladimír Tovarňák.
Sledované jsou podle něj i životopisná dramata. Z českého prostředí například dokumentární snímky o českých sportovcích jako Emil Zátopek nebo Věra Čáslavská. Divácky atraktivní je pak podle Tovarňáka také snímek Milada o vykonstruovaném politickém procesu z komunistického Československa.
Dokumenty na desítky způsobů
Omezovat se ale diváci nemusí pouze na historická témata. „Jen v televizi je možné vybrat si z dvaceti dokumentárních stanic, ve kterých si lidé navíc vybraný pořad pustí i zpětně,“ doplňuje Tovarňák. Ve službě Kuki kino si v internetové televizi podle něj diváci můžou vychutnat vysoce hodnocené přírodovědné pořady jako je planeto Česko nebo Earth: Den na zázračné planetě.
Přestože nabídka na televizi a internetu je dobře dostupná a více než dostatečná, neznamená to, že doučování či rozšiřování obzorů je možné nechat pouze na televizní či počítačové obrazovce. „Filmy a seriály musíme chápat pouze jako užitečnou pomůcku. Mnohem podstatnější je, jak poté děti s informacemi pracují. Je proto důležité s nimi často mluvit a pomáhat jim utvářet si názory a spojovat věci do souvislostí,“ uzavírá Vaněčková.
Autor: Anna Fajkusová, Foto: Internet