Poslední diskuse
Zdraví
Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...Práce
Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...Co se kde děje
Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...Studenti učí seniory
Autor článku: Marta Vokurková Odstartovaly kurzy, v nichž studenti SŠ učí seniory zacházet s chytrými telefony. Poběží každý měsíc. |
Pochopit rozdíl mezi wifi a daty, posílat fotky, instalovat aplikace, číst QR kódy… To vše chtějí umět senioři, kteří se účastní Abecedy vzdělávání. Programu České spořitelny, v němž „žáky“ o generace starší seznamují s moderními technologiemi lektoři z řad studentů středních škol. Od září běží výuka naplno v Praze a Liberci, další kraje se budou postupně připojovat. V České republice je přes 2 miliony seniorů a mnozí mají dosud z techniky spíše strach než užitek.
Seznámení s moderními technologiemi a výhodami, které přináší, nabízí českým seniorům série třítýdenních výukových bloků s názvem Abeceda vzdělávání. „V úzkém kruhu 5 – 8 účastníků je učíme pracovat s chytrými telefony a tablety, stahovat i používat aplikace,“ vysvětluje David Hubáček, který má v České spořitelně na starosti finanční vzdělávání. „V současné době projekt rozjíždíme, zatím běží ve dvou regionech. Ale plánujeme Abecedu vzdělávání rozšířit do všech krajů. Podle ohlasů prvních absolventů vidíme, že podobné programy pro tuto věkovou skupinu jsou potřeba,“ dodává.
V České republice jsou přes 2 miliony seniorů. Moderní technologie je zastihly v pokročilém věku a pro většinu je velmi těžké k nim najít cestu. „Mnozí účastníci našich kurzů mají svůj první chytrý telefon a vůbec nevědí, jak jej používat. Netuší, co je to aplikace a ani si třeba neumí vytvořit účet, aby si mohli nějakou stáhnout,“ popisuje studentka Kamila Richterová. Je jednou z mnoha mladých lidí, kteří se do projektu České spořitelny zapojili coby lektoři. Některým seniorům stačí podle jejích slov základy: pochopit WhatsApp, naučit se s mapami a fotoaparátem. Jiní potřebují i praktické věci jako pomoc s odinstalováním placených aplikací, o které nemají zájem. Ty zvídavější pak zajímá například fungování sociálních sítí a rozdíly mezi nimi.
„Koupila jsem si před měsícem svůj první chytrý telefon. A vůbec nevím, co s ním, potřebuji se naučit úplně všechno,“ těšila se na zahajovací hodině počátkem října Hana Perná (71) z Liberce. Nadšená turistka, která chtěla umět mobil využít k hledání trasy, jízdních řádů, ale i fotografování a následnému přetažení fotek do počítače. Po poslední hodině s radostí kvituje, že vše, co potřebovala, se opravdu naučila. „Před třemi týdny jsem neuměla nic. Ani posílat sms. Teď už v rámci naší whattsappové skupiny posílám fotky z víkendů a naučila jsem se i online pohlednice,“ pochvaluje si paní Perná. Velkou výhodou podle ní byl individuální přístup. „Už mnohokrát mi známí říkali, co a jak mám udělat. Jenže když jsem to zkusila, pokaždé jsem se na něčem zasekla a nevěděla, jak dál. Tady mi to ukázali přímo v mém mobilu, krok za krokem,“ doplňuje. A přemýšlí, že by se do kurzu přihlásila ještě jednou. „Je toho tolik, co se ještě můžu naučit.“
Za QR kódy do krámu i na hřbitov
Stejně jako účastníky o měsíc dříve i v říjnovém kurzu seniory v Liberci velmi zaujala aplikace Záchranka. Většina o ní dosud neslyšela. V Praze nejčastěji překvapovali své školitele dotazy na čtení QR kódů. „Někteří s nimi chtěli umět pracovat kvůli receptům, které jsou na obalech potravin. Jiným se hodí při návštěvě hřbitovů, kde se díky QR kódům na náhrobcích dozvědí více o nebožtících,“ popisuje David Hubáček.
Mnozí absolventi se na kurz hlásí opakovaně. První měsíc pochopí základy a rádi by znali ještě víc. „Díky tomu, že je ve skupině málo lidí, mám čas se každému věnovat a přizpůsobit náplň hodiny tomu, co si přejí,“ doplňuje Kamila Richterová. Stejně jako ostatní lektoři, i ona se „svými“ seniory zůstává často v kontaktu i po skončení kurzu. „Někteří účastníci naváží se svými školiteli poměrně pevné vztahy. Zůstávají v kontaktu i po skončení kurzu a někteří se i dál setkávají,“ potvrzuje David Hubáček nečekané vazby, které v rámci Abecedy vzdělávání vznikají. „Je to dáno pravděpodobně věkem. Žáci jsou o dvě generace starší než školitelé. Neostýchají se, mají pocit, jakoby komunikovali se svými vnoučaty.“
Autor: Marta Vokurková, Foto: Internet