Poslední diskuse
Zdraví
Podle rady ministra už telefonuje 45 minut z...Práce
Hledám lidí pro výzkum trhu. Jedná se o...Co se kde děje
Ahojte,jsem tady nova a vidim posledni...Užitečná i umělecká výstava Zdeňka Lhotského
Díky jménu Zdeňka Lhotského, vysoké prestiži jeho vlastní umělecké práce a díky profesionální sklářské kvalitě studia se kolem Pelechova shromáždila velká skupina výrazných uměleckých osobností. A to nejen z České republiky, ale i ze zahraničí – bez ohledu na to, zda je sklo jejich hlavním uměleckým médiem či nikoli.
Už sousloví tavené sklo evokuje představu, že v tvorbě Zdeňka Lhotského i umělců spolupracujících se studiem Pelechov jde především o sochařskou práci. Socha-objekt je vymodelován, je tedy plastikou určenou k odlití. Ta je vlastně odlévána podobně, jako se lije bronz, je pak také cizelována, může být i patinována.
Na výstavě v Českém muzeu výtvarných umění v Praze jsou k vidění vedle děl Zdeňka Lhotského také práce O. Plívy, J. Plieštika, J. Róny, Č. Sušky, A. Matějkové, P. Bremerse, R. H. Vigy, L. Terena, S. Milkova, M. Gabriela S. Libenského a J. Brychtové, S. Milkova, A. Matouškové-Kopecké, M. Gabriela, B. Škorpilové a studia Olgoj Chorchoj, která v pelechovském studiu vznikla v průběhu posledních let.
Je zřejmé, že se prací Zdeňka Lhotského a jeho studia píše nová kapitola českého sklářství kladoucího důraz na nezaměnitelné sochařské kvality tohoto specifického materiálu.
S. Milkov: Strážce
Zdeněk Lhotský, člen legendární skupiny Tvrdohlaví, tvůrce nezaměnitelných sochařských skleněných reliéfů, objektů i užitných předmětů, které přes své praktické určení vyzařují výrazný pocit svátečnosti, je také tím, kdo se v čase ústupu českého sklářství z dlouhého výsluní ujal v 90. letech ohrožené tradice našeho uměleckého sklářství. V Pelechově nad Železným Brodem, kde má sklářská produkce dlouhou tradici, založil vlastní sklářské studio, které se věnuje velmi náročné disciplíně, totiž tavenému sklu.
10.00 – 18.00 s výjimkou pondělí
Doprovodné programy k výstavě:
14. 6. Pražská muzejní noc – doprovodný program s názvem ˝Atmosféra SKLO˝ 19.00 – 1.00 hod.
Další informace naleznete na stránkách http://www.cmvu.cz.
Více o autorovi a studiu Pelechov
Studio Pelechov je studiem skleněné tavené plastiky u Železného Brodu, které ovládá ojedinělé možnosti sklářské techniky a sklářského designu, jejíž tradice sahá do 50. let minulého století. V současné době studio Pelechov realizuje skleněné objekty do architektury, skleněné tavené plastiky a originální autorský design Zdeňka Lhotského, z jehož kolekcí od obřích nádob přes drobnější mísy a fúzované a lehané talíře nabízí signované kusy z limitovaných serií. Zhodnocuje specifické možnosti taveného skla a jiných sklářských technik v rámci zapojení díla do architektonického objektu, prezentace plastiky ve výstavním prostoru a umístění designu do dobového interiéru.
České sklo je již po staletí vynikající vizitkou mistrovské dovednosti sklářů a umělců této středoevropské země. A to platí i dnes přestože pod tlakem dravé zahraniční konkurence některé obory tradiční výroby stagnují. Zásluhu na dalším rozkvětu mají především umělci, kteří využívají sklo jako svébytný výtvarný materiál. Realizace unikátních objektů většinou vyžaduje odpovídající dílenské zázemí a součinnost se specialisty nové generace. Jednou z mimořádných osobností je v tomto směru Zdeněk Lhotský. Bývalý žák profesora Libenského z Vysoké školy uměleckoprůmyslové otevřel v roce 1994 v Pelechově u Železného Brodu studio taveného skla. V průběhu několika let je proměnil ve špičkové a ve světě ojedinělé pracoviště. Vznikla tu vynikající díla nejenom věhlasné autorské dvojice Libenský- Brychtová, ale také řady dalších známých umělců z ČR a ze zahraničí.
Vznikají tu však i díla Zdeňka Lhotského. Majitel studia taveného skla totiž není na svém pracovišti jen podnikatelem, manažerem či technologem, ale je také – a to především- výjimečným výtvarníkem. Ve své vlastní tvorbě se zaměřuje na rozmanité oblasti, hlavně na práce do architektury, na skleněné plastiky a originální design. Tyto výtvarné disciplíny jsou v jeho pojetí vnitřně propojené společnou estetikou.
Při určitém zjednodušení lze říci, že Zdeňka Lhotského zajímají pouze dvě základní teze: sklo v prostoru a prostor ve skle. Nejde o hru slov , ale o hluboké pochopení a výtvarné zhodnocení specifických možností taveného skla. Ať již v rámci zapojení díla do architektonického objektu, v rámci prezentace plastiky ve výstavním prostoru, nebo v rámci umístění designu do běžného interiéru. Ve všech případech se jedná především o aktivní komunikaci díla s prostředím a jeho prostřednictvím o komunikaci autora s uživatelem či divákem. Díky tomu nacházejí jedinečná díla Zdeňka Lhotského po zásluze své obdivovatele nejen v ČR, ale i v cizině.
Oldřich Palata
Zdroj: ČMVU v Praze – J. Kadlecová